Θέμα αλλαγής των στόχων πλεονάσματος, τους οποίους χαρακτηρίζει
ιδιαίτερα αισιόδοξους, ανοίγει το γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής με
την έκθεσή για το α’ τρίμηνο, που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα.
Όπως επισημαίνει “τίθεται ένα γενικότερο ζήτημα όσον αφορά στη
διατήρηση πρωτογενών πλεονασμάτων. Υπάρχουν μόνο λίγα παραδείγματα που
αναπτυγμένες χώρες (π.χ. η πετρελαιοπαραγωγός Νορβηγία) ήταν σε θέση να
διατηρήσουν πρωτογενή πλεονάσματα για μεγάλες χρονικές περιόδους και
πάντως ο μέσος όρος αυτών των πλεονασμάτων ως ποσοστό του ΑΕΠ ήταν 3,1%,
πολύ χαμηλότερος από αυτούς που εκτιμώνται τόσο στο ΜΠΔΣ 2015-18, όσο
και στους υπολογισμούς της τρόικας (ιδιαίτερα για την περίοδο μετά το
2015)”.
Μεταξύ άλλων αναφέρει: "Επίσης οι προβλέψεις για την εξέλιξη της
δημόσιας οικονομίας στηρίζονται σε αισιόδοξες προβλέψεις για την
ανάπτυξη. Το μεσοπρόθεσμο προβλέπει μεγέθυνση σε σταθερές τιμές 0,6 % το
2014 και 2,5% το 2015. Στην συνέχεια οι ρυθμοί μεγέθυνσης ξεπερνούν το
3,2%.
Αντιστοίχως η τρόικα προβλέπει μεγέθυνση κατά μέσο όρο 3,9% μέχρι το
2020. Αυτό σημαίνει ότι η Ελλάδα θα αναπτύσσεται ταχύτερα από τον μέσο
όρο της Ευρωζώνης, που αυτός αναμένεται γύρω στο 3,1% μέχρι το 2026
σύμφωνα με την έκθεση Consensus Economics.
Αναμφίβολα, η αισιοδοξία μπορεί να συμβάλει στη σταθεροποίηση της
οικονομίας, αλλά όσα αναφέραμε έως τώρα υποδεικνύουν ότι θα έπρεπε να
αναθεωρηθούν οι στόχοι για υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα διαρκείας. Επίσης
σε αυτή τη λογική θα πρέπει να ξεκινήσει το γρηγορότερο και η
διαπραγμάτευση για την διευθέτηση του δημόσιου χρέους."
Η έκθεση καταγράφει επίσης αύξηση εσόδων έμμεσων φόρων 4 δις ευρώ στο
μεσοπρόθεσμο (2013-2018) εκ των οποίων τα 2,5 δις ευρώ θα έρθουν το
2014, ενώ θέτει θέμα εξόδου στις αγορές μετά τις παρεμβάσεις στο χρέος.
Ειδικότερα, προβλέπει αύξηση των φορολογικών εσόδων το 2018 σε σχέση με
το 2013 κατά 14,9%. Η αύξηση αυτή εκτιμάται ότι θα προέλθει κυρίως από
τους έμμεσους φόρους οι οποίοι θα παρουσιάσουν μείωση κατά 0,26 δισ. το
2014 ενώ στη συνέχεια αύξηση κατά 4 δισ. μέχρι το 2018. Αντίθετα, οι
άμεσοι φόροι θα αυξηθούν κατά €2,9 δισ. περίπου το 2018, δηλαδή κατά
14,5% ενώ η μεγαλύτερη αύξηση αναμένεται να καταγραφεί το 2014 (€2,5
δισ.)
Όσον αφορά στην έξοδο στις αγορές με την έκδοση πενταετούς ομολόγου,
στην έκθεση σημειώνεται ότι αφενός έχει επισημανθεί ότι το κόστος του
νέου δανεισμού είναι σαφώς υψηλότερο από το κόστος δανεισμού από τον ΕΜΣ
(περίπου 4,95% έναντι περίπου 2%) αλλά πως αν τελικά ανοίγει ο δρόμος
για μείωση των επιτοκίων δανεισμού του κράτους (μέσω των τριμήνων
ομολόγων κλπ) και των επιχειρήσεων, τότε προκύπτει ένα καθαρό όφελος.
Η έκθεση σημειώνει επίσης πως μένει ανοιχτό το ερώτημα αν θα έπρεπε να
είχε προηγηθεί η αναδιάρθρωση του χρέους. “Σύμφωνα με ένα σενάριο, η
πρότερη αναδιάρθρωση θα βελτίωνε τόσο τις προοπτικές της χώρας όσο και
την αξιολόγηση της πιστοληπτικής της ικανότητας, επομένως θα οδηγούσε σε
μείωση των επιτοκίων κάτω από το επίπεδο που πέτυχε τώρα κυρίως στο
πενταετές ομόλογο.”
Ωστόσο κατά τους συντάκτες της έκθεσης το σενάριο αυτό : “ (α)
δεν φαίνεται να είναι συμβατό με τις πραγματικές διαπραγματευτικές
δυνατότητες της χώρας και μάλλον δεν είχε πιθανότητες να βρει υποστήριξη
στο δεδομένο ευρωπαϊκό πλαίσιο (β) ενδεχομένως η μείωση των επιτοκίων
έγινε, μεταξύ άλλων, διότι οι αγορές προεξόφλησαν την αναδιάρθρωση του
χρέους (δηλαδή δάνεισαν τη χώρα επειδή προβλέπουν ότι θα γίνει
αναδιάρθρωση) και (γ) η έξοδος στις αγορές έστειλε το μήνυμα στους
υπόλοιπους ευρωπαίους ότι η Ελλάδα έχει σημειώσει σημαντική πρόοδο και
επομένως αξίζει τον κόπο πλέον να στηριχθεί συστηματικότερα.”
Πηγή: enet.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου