Διαβάστε τα επόμενα 5 από τα 19 άρθρα του προγράμματος για τον Δήμο Πέλλας της Αυτόνομης Δημοτικής Κίνησης ΑΝ.Α.Σ.Α. Πέλλας
Τα
άρθρα αυτά αναφέρεται το όραμά μας στην Κοινωνική Αλληλεγγύη, στην
ανάπτυξη του τόπου μας, στο περιβάλλον, στο νερό και στο κυκλοφοριακό.
6. ΠΟΛΥΠΛΕΥΡΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΑΠΛΩΜΕΝΟ ΣΕ ΚΑΘΕ ΓΩΝΙΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ
Στις σημερινές συνθήκες σοβαρής και μακρόχρονης οικονομικής κρίσης που διέρχεται ο τόπος μας είναι περισσότερο από ποτέ απαραίτητη η
οργανωμένη αντιμετώπιση της φτώχειας, του κοινωνικού αποκλεισμού και των
καθημερινών προβλημάτων των ασθενέστερων οικονομικά συμπολιτών μας.
Στα πλαίσια αυτά ο Δήμος πρέπει να αποτελέσει βασικό μοχλό αλληλεγγύης και υπεράσπισης της κοινωνικής συνοχής, να απλώσει ένα δίχτυ προστασίας για τους ανθρώπους, που η κρίση δεν τους θίγει μόνο οικονομικά, αλλά τους ισοπεδώνει και τους οδηγεί στον κοινωνικό περιθώριο.
Προτείνουμε, διεκδικούμε, προγραμματίζουμε:
1) Λειτουργία Γραφείου Κοινωνικής Φροντίδας και Αλληλεγγύης, για την καταγραφή των κοινωνικών αναγκών, τη μελέτη, την οργάνωση και την εφαρμογή προγραμμάτων και δράσεων για την ανακούφιση των δημοτών που έχουν ανάγκη υποστήριξης.
2) Στήριξη, ενίσχυση και επέκταση των υπαρχουσών δημοτικών δομών κοινωνικής αλληλεγγύης (Βρεφονηπιακοί σταθμοί, Κέντρα Ανοικτής
Προστασίας Ηλικιωμένων, Κέντρο Δημιουργικής Απασχόλησης και Εκπαίδευσης
των ατόμων με ειδικές ανάγκες, Πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι», Συμβουλευτικό Κέντρο Οικογένειας κ.λπ.), ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες όσο γίνεται περισσότερων συμπολιτών μας.
3) Δημιουργία και λειτουργία νέων δομών κοινωνικής αλληλεγγύης.
Συγκεκριμένα:
α) Δημοτικό Κοινωνικό Παντοπωλείο – Δημοτικό Κοινωνικό Κατάστημα, για την κάλυψη πρωτογενών αναγκών επιβίωσης άπορων οικογενειών, με δωρεάν παροχή ειδών παντοπωλείου (τρόφιμα, απορρυπαντικά, κατεψυγμένα προϊόντα κ.λπ.) ρουχισμού και υπόδησης.
β) Δημοτικό Κοινωνικό εστιατόριο – Συλλογική κουζίνα, για τη δωρεάν παροχή
φαγητού σε συμπολίτες μας που το στερούνται. Μπορεί να οργανωθεί σε
ιδιαίτερο εξοπλισμένο χώρο, όπου θα προσφέρουν τις υπηρεσίες τους εθελοντές/τριες, και το μαγειρεμένο φαγητό θα μεταφέρεται καθημερινά σε όσους/ες το έχουν ανάγκη.
γ) Δημοτικό Κοινωνικό ιατρείο και οδοντιατρείο (σε συνεργασία με τον
Ιατρικό Σύλλογο Πέλλας και εθελοντές/τριες γιατρούς και οδοντιάτρους),
με σκοπό τη δωρεάν παροχή πρωτοβάθμιας περίθαλψης και φροντίδας υγείας σε ανασφάλιστους πολίτες.
δ) Δημοτικό Κοινωνικό Φαρμακείο, με στόχο την κάλυψη πρωτογενών αναγκών
σε φάρμακα άπορων ασθενών (η υλοποίηση αυτού του προγράμματος θα γίνει
σε συνεργασία με τον Φαρμακευτικό Σύλλογο Πέλλας και εθελοντές/τριες
φαρμακοποιούς, ενώ φάρμακα μπορούν να προσφέρουν και ιδιώτες, από αυτά που έχουν αναξιοποίητα στο σπίτι τους).
ε) Δημοτικό Κοινωνικό Φροντιστήριο (σε συνεργασία με την τοπική Ε.Λ.Μ.Ε.
και εθελοντές καθηγητές/τριες), για τη δωρεάν παροχή της απαιτουμένης
φροντιστηριακής στήριξης σε μαθητές/τριες που δεν έχουν την οικονομική
δυνατότητα να φοιτήσουν σε φροντιστήρια.
στ) Δημοτικό Κοινωνικό Ωδείο (σε συνεργασία με εθελοντές καθηγητές/τριες μουσικής), απευθυνόμενο σε παιδιά φτωχών οικογενειών, που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να κάνουν μουσικές σπουδές.
ζ) Δωρεάν παροχή νομικών συμβουλών σε άπορους συμπολίτες μας για συγκεκριμένα ζητήματα, όπως υπερχρεωμένα νοικοκυριά, εργατικά και ασφαλιστικά ζητήματα, εξώσεις, χαράτσια, μεταναστευτικό δίκαιο, κρατική καταστολή κ.λπ. (το πρόγραμμα θα υλοποιηθεί σε συνεργασία με τον Δικηγορικό Σύλλογο και εθελοντές/τριες δικηγόρους).
η) Κοινωνική στέγη: Καταγραφή των άδειων κτηρίων και απόδοσή τους στις δημοτικές ενότητες για δημιουργία χώρων στέγασης. Σε συνεννόηση με την Εκκλησία, διερεύνηση της δυνατότητας χρησιμοποίησης του κτηρίου που προοριζόταν για Γηροκομείο, στο δρόμο προς τον Πενταπλάτανο, ως χώρου διαμονής αστέγων ή άπορων γερόντων.
θ) Διασφάλιση καθημερινού φαγητού για όλα τα παιδιά των παιδικών σταθμών, για τους μαθητές και τις μαθήτριες, των οποίων οι
οικογένειες αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα, για τους
άπορους που δεν μπορούν να το εξασφαλίσουν στον εαυτό τους.
Τα έξοδα λειτουργίας των παραπάνω δομών και προγραμμάτων θα καλυφθούν
από τους αναγκαίους πόρους που διεκδικεί ο Δήμος από το Κράτος για τις κοινωνικές του λειτουργίες, από το δημοτικό προϋπολογισμό, από κονδύλια του ΕΣΠΑ και από προσφορές δημοτών και φορέων του Δήμου μας.
Εννοείται βέβαια πως η λήψη των μέτρων αυτών, που σκοπό έχουν την επείγουσα αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης, δεν αλλάζουν το στόχο και δεν αναστέλλουν τον αγώνα για πλήρη, σωστά αμειβόμενη και
ασφαλισμένη εργασία, για δημόσιο, καθολικό, ποιοτικό και φιλικό για τους
ανθρώπους σύστημα υγείας, για δωρεάν, δημόσια και ποιοτική παιδεία, για
πλήρη κοινωνική ασφάλιση, ιατροφαρμακευτική περίθαλψη και αξιοπρεπή
σύνταξη, για ολοκληρωμένο πρόγραμμα λαϊκής κατοικίας, σχολικής στέγης,
βρεφονηπιακής μέριμνας κ.λπ..
4) Πρόσληψη ειδικευμένου προσωπικού στις δομές στήριξης ευπαθών κοινωνικών ομάδων.
5) Έκδοση Δημοτικής Κάρτας Κοινωνικής Αλληλεγγύης με δικαιούχους μέλη ευπαθών κοινωνικών ομάδων, για παροχή εκπτώσεων σε καταστήματα, θεάματα κ.λπ. (σε συνεργασία με τον Εμπορικών Σύλλογο).
6) Απαλλαγή των μακροχρόνια ανέργων από τα δημοτικά τέλη και μείωση των τελών για ευπαθείς ομάδες της κοινωνίας μας.
7) Αναστολή πληρωμής των χρεών προς τον Δήμο των μακροχρόνια ανέργων και των απόρων.
8) Απαλλαγή των μακροχρόνια άνεργων γονέων από τα τροφεία των παιδικών σταθμών.
9) Απαλλαγή των άπορων μαθητών από τα δίδακτρα του Δημοτικού Ωδείου.
10) Διεκδίκηση δωρεάν μετακίνησης των ανέργων με τα μέσα μαζικής μεταφοράς.
11)
Νομική στήριξη όσων απειλούνται με πλειστηριασμούς πρώτης κατοικίας.
Άσκηση πολιτικής πίεσης προς κάθε κατεύθυνση για το θέμα αυτό.
12) Ενίσχυση με κάθε πρόσφορο τρόπο τόσο των δομών αλληλεγγύης, που λειτουργούν υπό την εποπτεία άλλων φορέων, όπως η Εκκλησία, όσο και όλων των αυτοοργανωμένων δομών αλληλεγγύης, με πλήρη σεβασμό στην αυτονομία τους.
13) Ενθάρρυνση κάθε συλλογικής προσπάθειας κοινωνικής αλληλεγγύης.
14) Λειτουργία «Ανταλλακτηρίου» διαφόρων ειδών, όπως ρούχα, βιβλία και άλλα αντικείμενα σε καλή κατάσταση, όπου οι ενδιαφερόμενοι δημότες ανταλλάσσουν πράγματα που δεν τους χρειάζονται με άλλα που έχουν ανάγκη.
15) Λειτουργία Κέντρου πρόληψης και θεραπείας από την τοξικοεξάρτηση με προγράμματα ενημέρωσης, πρόληψης, στήριξης, απεξάρτησης και κοινωνικής επανένταξης εξαρτημένων ατόμων.
16) Καταπολέμηση του κοινωνικού αποκλεισμού των Α.Μ.Ε.Α., προώθηση
της απασχόλησής τους μέσω της δημιουργίας συνεταιριστικής επιχείρησης
και μέριμνα για την ισότιμη συμμετοχή τους στις δραστηριότητες του
Δήμου.
17) Ενίσχυση των δομών στήριξης των γυναικών, που βρίσκονται σε συνθήκες ανάγκης.
18) Λειτουργία δημοτικού Γραφείου Υγείας, που σε συνεργασία με τους αρμόδιους
φορείς θα προωθεί προγράμματα έρευνας για την υγεία του πληθυσμού, την
ποιότητα του νερού, του αέρα και των τροφίμων, την ηχορύπανση κ.λπ.,
προγράμματα ενημέρωσης για το AIDS και άλλες μεταδοτικές ασθένειες, το
κάπνισμα, το αλκοόλ, την πρόληψη ατυχημάτων, τις επαγγελματικές
ασθένειες, την υγιεινή και ασφάλεια στους χώρους εργασίας κ.λπ.,
προγράμματα πρόληψης με τη διενέργεια προληπτικών ιατρικών εξετάσεων,
ελέγχων στα σχολικά κυλικεία, εμβολιασμούς παιδιών κ.λπ..
19) Στενή συνεργασία του Δήμου με το Νοσοκομείο και
τους ασφαλιστικούς φορείς για τη βελτίωση των παροχών υγείας και
κοινωνικής ασφάλισης στους πολίτες.
20) Δημιουργία «λεσχών φιλίας» για στους ηλικιωμένους συμπολίτες μας.
21) Εφαρμογή προγραμμάτων που θα αξιοποιούν την πείρα και των ελεύθερο χρόνο των ηλικιωμένων.
22) Καμιά απόλυση εργαζόμενου-ης στον Δήμο και κατάργηση των ελαστικών σχέσεων εργασίας για τους/τις εργαζόμενους/ες στον Δήμο.
23) Προώθηση - ενίσχυση συνεργατικών μορφών
αλληλέγγυας οικονομίας. Υιοθέτηση θετικής στάσης απέναντι στο κίνημα
χωρίς μεσάζοντες, τα συνεργατικά παντοπωλεία, τα αγροτικά συνεταιριστικά εγχειρήματα, τις λαϊκές αγορές βιολογικών προϊόντων.
24) Λειτουργία ηλεκτρονικής σελίδας, μέσω της οποίας οι ενδιαφερόμενοι δημότες
θα προσχωρούν στην αμοιβαία προσφορά και ανταλλαγή κάθε είδους
προϊόντων και υπηρεσιών μεταξύ τους, χωρίς χρήματα, μέσω προσωπικών
συνεννοήσεων.
25) Αξιοποίηση όλου του δυναμικού του «Κέντρου
Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Προστασία και Προσχολικής Αγωγής Δήμου Πέλλας»
χωρίς διακρίσεις.
Συμμετοχή του προσωπικού στην επεξεργασία και εφαρμογή της πολιτικής του ΚΕ.Κ.Α.Π.Π.Α..
26) Άμεσος βασικός στόχος: Κανένας άνθρωπος χωρίς καθημερινό φαγητό, κανένα άστεγος χωρίς κατάλυμα, κανένα σπίτι χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα,
θέρμανση και σταθερό τηλέφωνο, κανένας ανασφάλιστος χωρίς
ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, κανένας μαθητής χωρίς πρωινό στο σχολείο,
καμιά πρώτη κατοικία σε πλειστηριασμό, κανένας μόνος του,
ανυπεράσπιστος και εκτεθειμένος στην καταιγίδα της κρίσης, της ανεργίας
και της φτώχειας.
7. Ο ΔΗΜΟΣ ΩΣ ΦΟΡΕΑΣ ΒΙΩΣΙΜΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Η Τοπική Αυτοδιοίκηση μπορεί και πρέπει να γίνει
σημαντικός μοχλός προοδευτικής εξόδου από την κρίση στα πλαίσια ενός
προγράμματος ανατροπής των νεοφιλελεύθερων πολιτικών και παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας.
Στην κατεύθυνση αυτή ο Δήμος πρέπει και μπορεί να αποτελέσει φορέα προγραμματισμού, συντονισμού και ιεράρχησης-αξιολόγησης των αναπτυξιακών αναγκών σε τοπικό επίπεδο. Σε συνεργασία με τις εργατικές και αγροτικές οργανώσεις, τους επαγγελματίες, τους βιοτέχνες, τους
εμπόρους, τον επιχειρηματικό και τον επιστημονικό κόσμο της περιοχής,
μπορεί και πρέπει να σχεδιάσει την οικονομική ανάπτυξη του τόπου, μια
ανάπτυξη που θα σέβεται το περιβάλλον, θα έχει στο κέντρο της προσοχής
της τον άνθρωπο και τις ανάγκες του, θα δημιουργεί θέσεις σταθερής και
πλήρους απασχόλησης, θα ανατροφοδοτήσει την οικονομία της περιοχής και
θα ενισχύσει την κοινωνική συνοχή και θα συμβάλει στην αναζωογόνηση της
περιφέρειας και την πρόοδο όλης της χώρας.
Η αναπτυξιακή προσπάθεια μπορεί και πρέπει να στηριχτεί στα
πλεονεκτήματα που έχει ο τόπος μας. Η πρωτογενής παραγωγή, η σύνδεση
(οδική και σιδηροδρομική) με Θεσσαλονίκη και Εγνατία, το εμπόριο, ο
τουρισμός, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι συνεταιρισμοί καθώς και η πολιτιστική και
περιβαλλοντική μας κληρονομιά είναι οι τομείς, στους οποίους θέλουμε να βασιστούμε και να αξιοποιήσουμε, ώστε να αναστρέψουμε την υπάρχουσα κατάσταση.
Βασικές μας θέσεις, προτάσεις και διεκδικήσεις:
Α΄. Πρωτογενής παραγωγή
1) Η ανάπτυξη της αγροτικής οικονομίας και παραγωγής πρέπει:
α) να εξασφαλίζει τη βιοποικιλότητα, το εισόδημα των παραγωγών, τις κοινωνικές σχέσεις της υπαίθρου και την ολοκληρωμένη προστασία του περιβάλλοντος και
β) να βασίζεται όχι στο σύστημα της μονοκαλλιέργειας αλλά σε μια
ολοκληρωμένη δραστηριότητα, που θα αγκαλιάζει όλους τους κλάδους της
γεωργικής παραγωγής με νέες καλλιέργειες, που θα στηρίζονται στα
σύγχρονα επιστημονικά δεδομένα και τάσεις της αγοράς και θα έχει τη στήριξη όλων
των εμπλεκόμενων φορέων (Διεύθυνση Γεωργίας, Περιφερειακή και Τοπική αυτοδιοίκηση, συνεταιριστικό κίνημα, μεταποιητές και διακινητές).
2) Ο Δήμος πρέπει να συντονίσει τους εμπλεκόμενους φορείς, ώστε με δημοκρατικό, συμμετοχικό τρόπο και στη βάση των δεδομένων της περιοχής μας και των δικών μας αναγκών και προτεραιοτήτων να καταρτιστεί αναπτυξιακό πρόγραμμα που θα προβλέπει:
α) εισαγωγή νέων καλλιεργειών προσαρμοσμένων στις τοπικές συνθήκες,
β) προώθηση της ολοκληρωμένης και βιολογικής γεωργίας,
γ) ανάπτυξη του δευτερογενούς τομέα της αγροτικής οικονομίας (μεταποίηση),
δ) προβολή και διαφήμιση των τοπικών προϊόντων.
3) Για τη στήριξη των ανέργων νέων του Δήμου μας προγραμματίζουμε, υπo
προϋποθέσεις και σε εθελοντική βάση, την απόδοση για χρήση παραγωγικής
δημόσιας γης, για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, σε συνεταιρισμούς που
θα συσταθούν για το σκοπό αυτό από άνεργους, αγρότες ή άλλους
ενδιαφερόμενους, λαμβάνοντας υπόψη κοινωνικά, εισοδηματικά και
περιουσιακά στοιχεία, αλλά και την βιωσιμότητα των αγροτικών
εκμεταλλεύσεων (νέα προϊόντα που έχουν μεγάλη ζήτηση).
4) Διασυνδέουμε τον πρωτογενή με τον κοινωνικό τομέα, με άμεση θετική συνέπεια στο εισόδημα και την απασχόληση και με άλλες δράσεις, όπως:
α) Πρόγραμμα διανομής και καλλιέργειας της δημοτικής γεωργικής γης, σε ανέργους νέους κυρίως, που επιθυμούν να αρχίσουν ή να επιστρέψουν στις γεωργοκτηνοτροφικές δραστηριότητες.
β) Καλλιέργεια αστικής και περιαστικής δημόσιας και δημοτικής γης από κινήματα γειτονιάς και κινήματα αυτοβοήθειας, που σκοπεύουν στην οργάνωση κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας.
γ) Ανασύσταση της αγροτικής παραγωγής στις ημιορεινές και ορεινές περιοχές, με συλλογικές αγροτικές καλλιέργειες από ομάδες παραγωγών και μικρούς
αυτοδιαχειριζόμενους συνεταιρισμούς, που θα βασίζονται στην καλλιέργεια
νέων προϊόντων ή στην παραγωγή τοπικών εδεσμάτων.
δ) Ενθάρρυνση γενικευμένης εφαρμογής της βιολογικής γεωργίας και
κτηνοτροφίας για τη διασφάλιση του εισοδήματος των αγροτικών και
κτηνοτροφικών νοικοκυριών.
ε) Ενίσχυση με κάθε πρόσφορο μέσο της μεταποίησης και τυποποίησης στη βιολογική γεωργία και κτηνοτροφία, έτσι ώστε να δοθεί έμφαση
στην κατεύθυνση παραγωγής προϊόντων πιστοποιημένων ονομασίας προέλευσης, προκειμένου να κατοχυρωθεί προς όφελος των αγροτών η προστιθέμενη
αξία των γεωργικών προϊόντων κι έτσι να στηριχθεί το αγροτικό εισόδημα.
5)
Διεκδικούμε χρηματοδότηση μέσω του ΕΣΠΑ της έρευνας-εκμετάλλευσης του
γεωθερμικού πεδίου Καρυώτισσας - Γαλατάδων - Κρύας Βρύσης.
6) Αντιμετωπίζουμε την επέκταση των πολυεθνικών
αλυσίδων, αναδεικνύοντας μια νέα τοπική αγορά, η οποία θα βασίζεται στη
συνεργατική στήριξη και στα τοπικά προϊόντα.
7) Στηρίζουμε και αναδεικνύουμε:
α) τον κοινωνικό τομέα της αγροτικής οικονομίας (συλλογικές δομές εργασίας, τοπικά συστήματα ανταλλαγών κ.ά.),
β)
νέους συνεταιρισμούς εναλλακτικών καλλιεργειών, δίκτυα μεταποίησης,
δίκτυα ανταλλαγών προϊόντων, υπηρεσιών, εργασιών, εξοπλισμών,
γ) δίκτυα συνεργασίας (business clusters) για την παραγωγή, διακίνηση και διάθεση των προϊόντων,
δ) την επωνυμία (brand name) και διακίνηση των τοπικών προϊόντων,
ε) την ποιοτικά διατροφικά προϊόντα (παραδοσιακοί σπόροι και φυτά, τρόπος παραγωγής, μέθοδοι καλλιέργειας),
στ) τις τοπικές λαϊκές αγορές παραγωγών,
ζ) τις οικοτουριστικές πρωτοβουλίες.
8) Επεκτείνουμε τα αρδευτικά έργα, μέσα στα όρια προστασίας του αγροτικού τοπίου και περιβάλλοντος.
9) Δίνουμε μεγαλύτερη βαρύτητα σε μικρούς οικισμούς που μέχρι τώρα παραγκωνίστηκαν.
10) Πραγματοποιούμε εκστρατεία ενημέρωσης των πολιτών του Δήμου για τα ακριβά, υποβαθμισμένα, μεταλλαγμένα προϊόντα διατροφής των μεγάλων Σούπερ Μάρκετ.
11) Διεκδικούμε την
αναβάθμιση του Ινστιτούτου Κτηνοτροφίας Παραλίμνης με ειδικότερο
προσανατολισμό την ανάπτυξη της οικολογικής κτηνοτροφίας.
12) Προγραμματίζουμε την κατασκευή νέων αγροτικών δρόμων, όπου χρειάζονται στο αγρόκτημα του Δήμου, και τη βελτίωση και συντήρηση των υπαρχόντων αγροτικών δρόμων.
13) Επιδιώκουμε την αντικατάσταση των ανοικτών δικτύων άρδευσης με κλειστά και την κατασκευή νέων κλειστών δικτύων, όπου δεν υπάρχει αρδευτικό δίκτυο.
14) Υποστηρίζουμε το έργο κατασκευής μικρών φραγμάτων στην περιοχή Γραμμόσκας για τη συγκράτηση των βρόχινων νερών, προκειμένου να χρησιμοποιηθούν για άρδευση.
15) Αναβαθμίζουμε το Γραφείο Αγροτικής Ανάπτυξης του Δήμου για την καλύτερη ενημέρωση και τεχνική υποστήριξη των αγροτών και κτηνοτρόφων.
B΄. Εμπόριο – Μεταποίηση
1) Είμαστε ξεκάθαρα με τον έμπορο και το βιοτέχνη του Δήμου μας και όχι με τα μεγάλα συμφέροντα, τις πολυεθνικές, τα πολυκαταστήματα, τα εμπορικά κέντρα.
2)
Θέλουμε το όφελος της οικονομικής ανάπτυξης να προστίθεται ως υπεραξία
στην τοπική αγορά και στους κατοίκους του Δήμου και όχι στις τσέπες κάποιων μεγαλόσχημων καρχαριών.
3)
Στηρίζουμε και αναδεικνύουμε τις συνεργατικές επιχειρηματικές
προσπάθειες, τις επιχειρήσεις της περιοχής και την τοπική αγορά,
θεωρώντας βέβαια αυτονόητη τη διασφάλιση των εργασιακών και ασφαλιστικών δικαιωμάτων των εργαζομένων και της κυριακάτικης αργίας.
4) Ενισχύουμε την προβολή, προώθηση και σήμανση των τοπικών προϊόντων.
5) Προγραμματίζουμε:
α) τον εξορθολογισμό των δημοτικών τελών, ώστε να μην οδηγούνται στην οικονομική εξόντωση οι καταστηματάρχες, και
β) τη ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τον Δήμο με βάση τη δυνατότητα πληρωμής των οφειλετών.
6) Προτείνουμε:
α) τη δημιουργία Κέντρου πληροφόρησης επιχειρήσεων και εμπόρων,
β) την ίδρυση Γραφείου ενημέρωσης των καταναλωτών.
Γ΄. Μεταφορές και συγκοινωνίες
1) Θεωρούμε πως ο συγκοινωνιακός αποκλεισμός του δήμου Πέλλας είχε και έχει καταστροφικές συνέπειες στην ανάπτυξη της περιοχής.
2) Απαιτούμε την άμεση ολοκλήρωση του οδικού έργου «παράκαμψη Γιαννιτσών», χωρίς να υπολογίζουμε το πολιτικό κόστος από τα μικροσυμφέροντα, που τόσα χρόνια φρενάρουν την πραγματοποίησή του.
3) Διεκδικούμε τη σιδηροδρομική σύνδεση του Δήμου
Πέλλας με τη Θεσσαλονίκη, που θα πραγματοποιηθεί με την κατασκευή
σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Γέφυρας - Σκύδρας (προαστιακός
σιδηρόδρομος).
4) Διεκδικούμε την οδική σύνδεση των Γιαννιτσών με την Εγνατία οδό.
5)
Επιδιώκουμε τη βελτίωση της οδού Καραμανλή (Γιαννιτσών-Αλεξάνδρειας),
του δρόμου Γιαννιτσών – Γουμένισσας μέσω Δαμιανού -Λεπτοκαρυάς, των
δρόμων Αμπελειών - Μυλοτόπου και Μελισσίου - Κρύας Βρύσης.
Δ΄. Πηγές Αραβησσού
Η «Ε.Υ.Α.Θ. Α.Ε.» χρησιμοποιεί για την υδροδότηση της Θεσσαλονίκης τον υδροφορέα του Πάικου και συγκεκριμένα τη θέση εκφόρτισης των πηγών Αραβησσού. Η υδροληψία των πηγών της Αραβησσού παρέχει στη Θεσσαλονίκη από 65.000 m3 έως 130.000 m3 νερού ημερησίως.
Βασική
και αδιαπραγμάτευτη αρχή της ΑΝ.Α.Σ.Α. είναι ότι το νερό ως δημόσιο
αγαθό δεν εκχωρείται σε κανέναν ιδιώτη για εκμετάλλευση.
Οι νεοφιλελεύθερες πολιτικές όμως που εφαρμόζονται στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια είχαν ως αποτέλεσμα αφ’ ενός μεν την εκχώρηση μικρού μέρους
του μετοχικού κεφαλαίου σε ιδιώτες επενδυτές του εξωτερικού, αφ’ ετέρου
δε τη μεταβίβαση το 2012 όλων των μετοχών του Δημοσίου στο ΤΑΙΠΕΔ με
σκοπό την εκχώρησή τους σε ιδιώτες.
Η απόφαση αυτή βρίσκεται στο στάδιο υλοποίησης παρά τις εντονότατες αντιδράσεις των πολιτών. Σε περίπτωση που υλοποιηθεί, ιδιώτες επενδυτές θα κερδοσκοπούν σε βάρος των φυσικών πόρων της περιοχής μας, εξαντλώντας μέσω της υπεράντλησης τα αποθέματα νερού της Αραβησσού.
Η άσκηση πολιτικής πίεσης για την ανάκληση της απαράδεκτης αυτής απόφασης για εμάς θεωρείται δεδομένη. Θα χρησιμοποιήσουμε κάθε νόμιμο μέσο και θα εξαντλήσουμε κάθε προσπάθεια προς την κατεύθυνση αυτή.
Σε κάθε πάντως περίπτωση θα διεκδικήσουμε την οριοθέτηση της
άντλησης, ώστε αυτή να αφορά μόνο το περίσσευμα της φυσικής ροής, και θα
επιδιώξουμε διμερή συμφωνία, ώστε η Ε.Υ.Α.Θ. να καταβάλλει αντίτιμο για
τη χρήση των φυσικών πόρων της περιοχής μας.
Ε΄. Τουρισμός
Ι. Θεωρούμε απαραίτητη τη χάραξη μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής για την
ανάπτυξη του τουρισμού σε όλες τις μορφές του (ιστορικός,
αρχαιολογικός, εκπαιδευτικός, φυσιολατρικός, ορειβατικός, συνεδριακός,
αγροτοτουρισμός κ.λπ.) και αναγκαία μέτρα για το σκοπό αυτό:
α) τη δημιουργία δημοτικού Γραφείου προώθησης του τουρισμού,
β) τη στήριξη, κατάρτιση και ενημέρωση του ανθρώπινου δυναμικού που
ασχολείται με τις υπηρεσίες του τουρισμού και
γ) τη πραγματοποίηση των απαραίτητων παρεμβάσεων στην τουριστική υποδομή
(αναβάθμιση οδικού δικτύου, εξωραϊσμός των εισόδων των πόλεων και
χωριών του Δήμου, ανάπλαση Φιλίππειου, φροντίδα πάρκων κ.λπ.).
ΙΙ. Η πολιτιστική κληρονομιά της περιοχής μας μπορεί να γίνει βασικός μοχλός οικονομικής ανάπτυξης και γι’ αυτό προτείνουμε και διεκδικούμε:
1) Ανάπλαση του περιβάλλοντος του αρχαιολογικού χώρου της Πέλλας, με
α) την εφαρμογή των προτάσεων που έχουν γίνει από την ΙΖ΄ ΕΠΚΑ και τη δημιουργία υποδομών για την καλύτερη φιλοξενία των επισκεπτών του,
β) τη δημιουργία και λειτουργία τουριστικών περιπτέρων και χώρων ξεκούρασης και αναψυχής περιμετρικά του αρχαιολογικού χώρου,
γ) τη βελτίωση του οδικού δικτύου και τη σύγχρονη και κατανοητή σήμανση προς το χώρο του αρχαιολογικού χώρου και του μουσείου,
δ) τη δυναμική προωθητική διαφημιστική εκστρατεία, ώστε να αυξηθεί η επισκεψιμότητα του αρχαιολογικού χώρου και του μουσείου, που σήμερα ανέρχεται σε, μόλις, 40.000 άτομα ετησίως.
2) Εκκίνηση ενοποίησης των οθωμανικών μνημείων της πόλης των Γιαννιτσών και ταυτόχρονη ανάπλαση του περιβάλλοντος χώρου αυτών, με εφαρμογή και των προτάσεων της 11ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων.
Τα Γιαννιτσά, ως ιερή πόλη των Μουσουλμάνων, μπορούν να αποτελέσουν πόλο έλξης για χιλιάδες θρησκευτικούς τουρίστες και μια τονωτική ένεση για την οικονομία της πόλης, καθώς και μια ευκαιρία για σημαντικές αναπλάσεις που θα βελτιώσουν την αισθητική της πόλης.
Η
καθημερινή αεροπορική σύνδεση της Θεσσαλονίκης με την Κωνσταντινούπολη
μπορεί να γίνει εκμεταλλεύσιμη από την περιοχή μας με μια δυναμική
διαφημιστική εκστρατεία.
Επίσης η αναστήλωση των μνημείων κοντά στο στρατόπεδο Καψάλη και η
ανάπλαση του χώρου θα αποτελέσουν την αφετηρία για την πλήρη αξιοποίηση
του στρατοπέδου ως χώρου αναψυχής για τους πολίτες και τους επισκέπτες,
ως πνεύμονα πρασίνου για την πόλη και ως ενός πολιτιστικού κέντρου
δράσεων και παρουσιάσεων.
3) Ανάδειξη του προϊστορικού οικισμού του Αρχοντικού.
4)
Ανάδειξη της ιστορικότητας των ναών Κοίμησης της Θεοτόκου (Γιαννιτσών),
Αγίου Αθανασίου (Πενταπλατάνου) και Αγίου Αθανασίου (Παραλίμνης).
ΙΙΙ. Τα τελευταία χρόνια αναπτύσσεται έντονα ο περιβαλλοντικός τουρισμός.
Τα σχέδιά μας για την ανάπτυξή του περιλαμβάνουν:
1) Ανάδειξη της εκπληκτικής ομορφιάς του Πάικου, με:
α) τη χάραξη διαδρομών για πεζοπορία, ορειβασία και ποδήλατα με τη βοήθεια των αντίστοιχων συλλόγων του Δήμου μας, έχοντας ως στόχο μια εναλλακτική πρόταση αθλητισμού και ψυχαγωγίας για τους δημότες μας και τη δημιουργία ενός αξιόλογου προορισμού για τους ορειβατικούς και ποδηλατικούς συλλόγους όλης της χώρας,
β) την κατασκευή ενός νέου δημοτικού καταφυγίου για τους ορειβάτες και
γ) τη δημιουργία ενός ξενώνα για τους φυσιολάτρες, που θέλουν να επισκεφθούν το βουνό.
2) Ανάδειξη των πηγών Αραβησσού, με τη δημιουργία ενός επισκέψιμου θεματικού πάρκου με επίκεντρο το νερό, τη σημασία του για τη ζωή στον πλανήτη και την αναγκαιότητα να παραμείνει για πάντα ένα δημόσιο αγαθό.
3) Ανάδειξη του πλούσιου φυσικού περιβάλλοντος στον υγροβιότοπο του Λουδία, το ποτάμι του Μελισσίου κ.λπ..
ΙV. Ο αθλητισμός μπορεί να αποτελέσει έναν τρίτο πυλώνα για την ανάπτυξη της περιοχής.
Γι’ αυτό προγραμματίζουμε:
1) την ανάπλαση, αναδιοργάνωση και ανάδειξη του Πλατανότοπου ως τόπου διοργάνωσης μαζικών αθλητικών εκδηλώσεων λόγω του πλεονεκτήματος των πολλών γηπέδων και
2) την εκπόνηση μελέτης για τη διαπλάτυνση του ποταμού Λουδία στο χώρο του κωπηλατηρίου, ώστε να είναι δυνατή η διεξαγωγή πανελλήνιων και διεθνών αγώνων.
ΣΤ΄. Φυσικό αέριο
Διεκδικούμε την κατασκευή δικτύου φυσικού αερίου και προβαίνουμε σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες για την αξιοποίησή του.
Ζ΄. Απασχόληση
Ως συμπληρωματικά μέτρα, τα οποία μπορούν να συμβάλουν στην
αντιμετώπιση του τεράστιου προβλήματος της ανεργίας στην περιοχή μας και τη στήριξη της απασχόλησης, πέρα από όσα αναφέρθηκαν πιο πάνω, προτείνουμε τα ακόλουθα:
1) Ίδρυση και λειτουργία Κέντρου στήριξης της απασχόλησης.
2) Συνεργασία με τον Ο.Α.Ε.Δ., το τοπικό Εργατικό Κέντρο, τα σωματεία ανέργων και αναγνωρισμένα Κ.Ε.Κ. για την υλοποίηση προγραμμάτων επιμόρφωσης εργαζομένων και επαγγελματικής κατάρτισης ανέργων.
3) Δημιουργία θέσεων εργασίας μέσα από δραστηριότητες του Δήμου και των δημοτικών επιχειρήσεων αλλά και την ευρύτερη ανάπτυξη της περιοχής.
4) Επαναλειτουργία του Γραφείου Επιθεώρησης Εργασίας στα Γιαννιτσά.
8. ΤΟΝ ΤΟΠΟ ΜΑΣ ΔΕΝ ΤΟΝ ΚΛΗΡΟΝΟΜΗΣΑΜΕ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ ΜΑΣ, ΑΛΛΑ ΤΟΝ ΔΑΝΕΙΣΤΗΚΑΜΕ ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΣ. ΓΙ’ ΑΥΤΟ ΟΦΕΙΛΟΥΜΕ ΝΑ ΤΟΝ ΠΡΟΣΤΑΤΕΨΟΥΜΕ!
Η προστασία και αναβάθμιση του φυσικού και δομημένου περιβάλλοντος, η διαφύλαξη των φυσικών πόρων και η αειφόρος ανάπτυξη, η καθαριότητα, η αποκομιδή και η διαχείριση των απορριμμάτων με επιστημονικό σχεδιασμό και σύγχρονη τεχνολογία, η αντιμετώπιση του περιβαλλοντικού ζητήματος με σοβαρότητα,
γνώση και οικολογικό προσανατολισμό είναι απαραίτητες προϋποθέσεις για
να εξασφαλιστεί η ποιότητα της καθημερινής ζωής των πολιτών.
Η δημοτική αρχή οφείλει να σχεδιάσει και να εφαρμόσει μια ρηξικέλευθη περιβαλλοντική πολιτική, που να διαπερνά το σύνολο των δραστηριοτήτων του Δήμου, μη διστάζοντας να συγκρουστεί, όπου χρειάζεται, με μεγάλα αλλά και μικρά συμφέροντα, με σκοπιμότητες και την κατεστημένη λογική.
Ταυτόχρονα
χρειάζεται ένας ολοκληρωμένος χωροταξικός και πολεοδομικός σχεδιασμός,
που θα δίνει προτεραιότητα στις υποβαθμισμένες και παραμελημένες
περιοχές του Δήμου, θα αναδεικνύει την ταυτότητά του, θα εξυπηρετεί τις σύγχρονες ανάγκες και θα προβλέπει τις μελλοντικές.
Προτεινόμενα μέτρα και διεκδικήσεις:
Α΄. Διαχείριση απορριμμάτων - Καθαριότητα
1) Εφαρμογή του κύκλου διαχείρισης απορριμμάτων: διαχωρισμός υλικών στην πηγή, ανάκτηση υλικών, ανακύκλωση, κομποστοποίηση, αξιοποίηση, ταφή υπολειμμάτων.
2)
Υπεράσπιση της αποκλειστικά δημόσιας διαχείρισης του Χ.Υ.Τ.Α..
Αναβάθμιση της περιβαλλοντικής του διαχείρισης με ελεύθερη πρόσβαση όλων
των δημοτών στην πληροφόρηση για τα ρυπαντικά φορτία.
3) Δημιουργία χώρου υγειονομικής ταφής υπολειμμάτων (Χ.Υ.Τ.Υ.).
4) Εφαρμογή του συστήματος «πληρώνω όσο πετάω». Τα δημοτικά τέλη που
πληρώνει κάθε νοικοκυριό θα συνδέονται με την ποσότητα των απορριμμάτων
που παράγει αυτό, ώστε να δοθεί στους δημότες κίνητρο να τα μειώσουν,
συμμετέχοντας ενεργά στην ανακύκλωση και την κομποστοποίηση.
5) Προώθηση κατασκευής εργοστασίου κομποστοποίησης του οργανικού κλάσματος, απορρίπτοντας λογικές μεθόδων Σ.Δ.Ι.Τ. (συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα).
6) Κατασκευή μονάδας επεξεργασίας της λυματολάσπης των βιολογικών καθαρισμών για την παραγωγή βιοντίζελ.
7) Ενεργειακή αξιοποίηση των χρησιμοποιημένων αποβλήτων φυτικών ελαίων (τηγανέλαια κ.ά.) και ζωικών λιπών για την παραγωγή βιοντίζελ, με σκοπό την κάλυψη σε πρώτη φάση των αναγκών θέρμανσης σχολείων, βρεφονηπιακών σταθμών, δημοτικών κτιρίων κ.λπ..
8) Αναβάθμιση των υπηρεσιών καθαριότητας του Δήμου και εκσυγχρονισμός του προγράμματος συλλογής και αποκομιδής των απορριμμάτων.
9) Σωστή κατανομή των κάδων απορριμμάτων, τακτικός καθαρισμός και απολύμανσή τους.
10) Πρόβλεψη χώρων για την εναπόθεση των άχρηστων οικοδομικών υλικών και επαναχρησιμοποίησή τους, όπου είναι δυνατό.
11) Ενημέρωση και συμμετοχή των δημοτών στο πρόγραμμα ανακύκλωσης.
12) Καθαριότητα δρόμων, πεζοδρομίων, κοινόχρηστων χώρων, πάρκων κ.λπ..
Β΄. Δομημένο περιβάλλον
1) Χρησιμοποίηση
εναλλακτικών πηγών ενέργειας για τη μείωση της ενεργειακής κατανάλωσης
και των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου σε όλα
τα δημόσια κτίρια που βρίσκονται στη δικαιοδοσία του Δήμου Πέλλας, ξεκινώντας από το Δημαρχείο
2) Χρησιμοποίηση φιλικών προς το περιβάλλον υλικών στα έργα που εκτελεί ο Δήμος και οι επιχειρήσεις του.
3) Διεκδίκηση αλλαγής θεσμικού πλαισίου για την ενοποίηση ακάλυπτων χώρων οικοδομικών τετραγώνων, με σκοπό τη δημιουργία χώρων πρασίνων για παιχνίδι – αναψυχή.
4) Επανεξέταση των καθορισμένων χώρων πρασίνου που προβλέπει το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο μέσα στον αστικό ιστό και παρεμβάσεις για την ανάπλαση τους μετά από αρχιτεκτονικές μελέτες και μελέτες πρασίνου.
5) Επίσπευση των διαδικασιών κατάρτισης του κτηματολογίου.
6) Καθαρισμός και διαχείριση ανεκμετάλλευτων ιδιωτικών οικοπέδων μέσα στον αστικό ιστό, σε συνεννόηση με τους ιδιοκτήτες τους, ώστε
να πάψουν να είναι εστίες ρύπανσης και κακής αισθητικής και να καταστούν
προσωρινά χώροι χρήσιμοι για το κοινωνικό σύνολο.
7) Συντήρηση και αισθητική αναβάθμιση των δημόσιων κτιρίων.
8) Παροχή κινήτρων για τη συντήρηση και αισθητική αναβάθμιση των ιδιωτικών κτιρίων.
9)
Διαμόρφωση και ανάπλαση του χώρου της Λαϊκής Αγοράς και του
περιβάλλοντα χώρου του Ανοιχτού Θεάτρου, του παιδικού σταθμού και του
καταστήματος του Ι.Κ.Α. στα Γιαννιτσά.
10) Ανάπλαση και πεζοδρόμηση του χώρου του Ομαδικού Τάφου.
11) Δημιουργία νέων χώρων πρασίνου και αναψυχής – Παρεμβάσεις στα υπάρχοντα πάρκα για την ανάπλασή τους - Μετατροπή όλων των πάρκων του Δήμου σε βιοκλιματικά πάρκα.
12) Φροντίδα του πρασίνου και των δέντρων σε πάρκα, πεζοδρόμια και γενικά στο αστικό περιβάλλον.
13) Φύτευση νέων δενδρυλλίων εκεί που σήμερα χάσκουν οι τρύπες στα πεζοδρόμια.
14) Δενδροφύτευση και δημιουργία κήπων στις αυλές των σχολείων και στις εισόδους των οικισμών.
15)
Δημιουργία παιδικής χαράς σε όλα τα πάρκα, όπου είναι δυνατόν
χωροταξικά, και κατασκευή μικρών χώρων άθλησης (μικρών γηπέδων, πίστας skateboard κ.λπ.).
16) Ανάπλαση του λόφου και του πάρκου του «Φιλίππειου».
17) Δημιουργία χώρων πρασίνου, άθλησης, περιπάτου, αναψυχής και παιχνιδιού.
18) Οργάνωση δημοτικού φυτωρίου δενδρυλλίων και λουλουδιών.
19) Πάταξη αυστηρά της παράνομης επέκτασης των τραπεζοκαθισμάτων σε πεζοδρόμους και πεζοδρόμια.
20) Εφαρμογή προγράμματος αντιθορυβικής προστασίας.
21) Συμμετοχή των πολιτών σε εθελοντικές δράσεις για την αναδιαμόρφωση του αστικού ιστού και την αισθητική αναβάθμιση.
22) Θεσμοθέτηση διαγωνισμού για την βράβευση των ωραιότερων κήπων σε μπαλκόνια, ταράτσες και ακάλυπτους χώρους.
23) Κατασκευή δημοτικών αποχωρητηρίων.
24) Μέριμνα για τα αδέσποτα ζώα.
Γ΄. Φυσικό περιβάλλον
1) Προστασία του υδροβιότοπου του Λουδία και ανάδειξή του ως χώρου αθλητισμού και αναψυχής.
- Έλεγχος της ρύπανσης του ποταμού και αυστηρή εφαρμογή της υπάρχουσας νομοθεσίας με επιβολή προστίμων στους ρυπαντές.
-
Εφαρμογή τηλεμετρικής μεθόδου για την παρακολούθηση του ρυπαντικού
φόρτου του Λουδία, προσβάσιμης σ’ όλους τους πολίτες μέσω της
ιστοσελίδας του Δήμου
2) Προστασία και αξιοποίηση του Πάικου.
- Αντίσταση στα σχέδια για την εξόρυξη χρυσού.
- Οργάνωση αντιπυρικής προστασίας.
- Περιβαλλοντική αποκατάσταση – ανάπλαση του αμμορυχείου στους πρόποδες του βουνού.
- Χάραξη διαδρομών για πεζοπορία, ορειβασία και ποδήλατα.
- Έκδοση αναλυτικού πεζοπορικού και ορειβατικού χάρτη.
- Κατασκευή νέου δημοτικού καταφυγίου για ορειβάτες.- Δημιουργία ξενώνα για πεζοπόρους φυσιολάτρες.
3) Προστασία και ανάδειξη των πηγών Αραβησσού.
- Δημιουργία θεματικού πάρκου για το νερό.
4) Προστασία ευαίσθητων οικοσυστημάτων (ρεμάτων, υδροβιότοπων κ.λπ.).
5) Παραχώρηση των στρατοπέδων Φιλιππάκου και Καψάλη στον Δήμο Πέλλας για τη δημιουργία χώρων πρασίνου, πολιτισμού και άθλησης.
6) Τήρηση των όρων προστασίας του περιβάλλοντος από τις βιομηχανικές μονάδες που λειτουργούν στα όρια του Δήμου.
7) Συστηματική φροντίδα για το περιαστικό περιβάλλον – Δημιουργία περιαστικών αλσών.
8) Εκπόνηση μελέτης για την εκμετάλλευση των υδάτινων πόρων του Δήμου.
9) Κατασκευή του έργου «Μικρά φράγματα στην περιοχή Γραμμόσκα» για τη συγκράτηση των βρόχινων νερών – ρεμάτων, προκειμένου να χρησιμοποιηθούν για αρδευτικούς σκοπούς.
10) Διάνοιξη και καθαρισμός χειμάρρων και καναλιών και διαμόρφωση της κοίτης των ρεμάτων.
Δ΄. Επιπλέον
1) Ενίσχυση της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και καλλιέργεια οικολογικής συνείδησης στους πολίτες.
2) Αξιοποίηση του εθελοντισμού και ευρωπαϊκών προγραμμάτων χρηματοδότησης για την προστασία του περιβάλλοντος.
3) Συνεργασία με επιστημονικούς φορείς, οικολογικές οργανώσεις, περιηγητικούς, ορειβατικούς συλλόγους κ.λπ.
4) Συγκέντρωση όλων των απαραίτητων επιστημονικών – τεχνικών δεδομένων, και αξιοποίησή τους με στόχους:
- τη διερεύνηση και αναγνώριση των κινδύνων
- την επιχειρησιακή οργάνωση των υπηρεσιών του Δήμου σύμφωνα με τους άξονες που ορίζει η Πολιτική Προστασία (πρόληψη, ετοιμότητα, άμεση επέμβαση, αποκατάσταση)
- τη σύνταξη σχεδίου έκτακτης ανάγκης
- τη διοργάνωση δράσεων ενημέρωσης τόσο των πολιτών όσο και των επισκεπτών του Δήμου Πέλλας, καθώς επίσης και τη διενέργεια ασκήσεων ετοιμότητας.
9. ΤΟ ΝΕΡΟ ΕΙΝΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΑΓΑΘΟ
Σ’ έναν σύγχρονο Δήμο θεωρείται αυτονόητο πως τα βασικά ζητήματα υποδομών, όπως αυτά της ύδρευσης και της αποχέτευσης, πρέπει να είναι οριστικά
λυμένα με τρόπο που να εξασφαλίζεται η υγεία των πολιτών, η ποιότητα
ζωής των κατοίκων και η προστασία του περιβάλλοντος.
Α΄. Βασικές Αρχές
1) Το
νερό είναι κοινωνικό αγαθό και ως τέτοιο δεν αποτελεί ατομική
ιδιοκτησία, ανεξάρτητα από τη θέση των πηγών και των γεωτρήσεων.
2) Το νερό ως κοινωνικό αγαθό δεν ιδιωτικοποιείται ούτε ως κοινός
φυσικός πόρος ούτε ως προς τη διαχείρισή του μέσω δικτύων ή έργων που το αφορούν. Η ΑΝ.Α.Σ.Α. Πέλλας, εμπνέεται από τους μέχρι σήμερα αγώνες ενάντια στην ιδιωτικοποίηση του νερού (Ε.Υ.Α.Θ., Πήλιο κ.α.) και θα συμβάλλει με κάθε τρόπο και από κάθε θέση στους επόμενους.
3)
Το νερό αποτελεί και θεμελιακό παράγοντα στη διατήρηση και αναβάθμιση
του φυσικού πλούτου της περιοχής. Επομένως οποιαδήποτε πρωτοβουλία
οφείλει να εμπεριέχει αυτή τη λογική.
4) Το νερό αποτελεί πηγή πλούτου για την τοπική οικονομία και για τους παραγωγούς αγροτικών προϊόντων. Συνεπώς η πολιτική διαχείρισης οφείλει να
κινείται στη βάση της ενίσχυσης του αγροτικού εισοδήματος,
διασφαλίζοντας καλές συνθήκες άρδευσης χωρίς υπέρογκη οικονομική
επιβάρυνση
των αγροτών.
5) Η Δ.Ε.Υ.Α.Π. ως δημοτικός
φορέας διαχείρισης της ύδρευσης, άρδευσης και αποχέτευσης δεν εκχωρεί σε
ιδιώτες καμία από τις δραστηριότητές της.
Ως στόχο έχει να εξυπηρετεί επαρκώς τις ανάγκες της περιοχής, με τη μικρότερη δυνατή επιβάρυνση των δημοτών.
6) Στα πλαίσια συμμετοχής των πολιτών και εμβάθυνσης της δημοκρατίας κάθε έργο ή παρέμβαση που θα αποφασίζεται, θα υλοποιείται μετά από λαϊκή διαβούλευση στις τοπικές κοινωνίες. Περαιτέρω συμμετοχή, εμπλοκή και συνευθύνη των τοπικών κοινωνιών μπορεί να προωθηθεί με την ίδρυση
εταιρειών λαϊκής βάσης (όπου αυτό είναι δυνατό) σε μικρές υδροηλεκτρικές μονάδες ή μονάδες αξιοποίησης λυμάτων. Η Δ.Ε.Υ.Α.Π. θα είναι υπεύθυνη για τη συντήρηση και λειτουργία τους.
7) Η τιμολογιακή μας πολιτική θα λαμβάνει υπόψη τις ανάγκες χρήσης νερού της κάθε περιοχής, ώστε να είναι ισορροπημένη και να μην επιβαρύνει άνισα τους πολίτες.
Β΄. Ποιότητα νερού
Πρωταρχικό
μέλημα του Δήμου πρέπει να είναι η παροχή καθαρού πόσιμου νερού στους
δημότες. Η ποιότητα του νερού σχετίζεται άμεσα με την υγεία των
καταναλωτών.
Για το λόγο αυτό προτείνουμε και προγραμματίζουμε:
1)
Τον εξοπλισμό του εργαστηρίου της Δ.Ε.Υ.Α.Π. με τα κατάλληλα όργανα,
ώστε να μπορούν να ελεγχθούν όλες οι χημικές παράμετροι, που ορίζουν οι
σχετικές υγειονομικές διατάξεις (φυτοτοξικές ουσίες, παραπροϊόντα
χλωρίωσης, βαρέα μέταλλα κ.λπ.).
2) Συνεργασία με ελληνικά πανεπιστήμια για τη διεξαγωγή εξειδικευμένων αναλύσεων
3)
Συντήρηση των υπαρχόντων συστημάτων χλωρίωσης και αντικατάστασή τους,
όπου αυτό είναι απαραίτητο, ώστε η χλωρίωση του νερού να γίνεται σωστά
και να μην υπάρχει κίνδυνος υπερχλωρίωσης ή μη χλωρίωσης του νερού.
4) Προστασία των δεξαμενών, των υδατόπυργων και των γεωτρήσεων και συντήρησή τους, ώστε να πληρούν τους κανόνες υγιεινής.
5) Άμεση πρόσβαση των δημοτών στα αποτελέσματα των χημικών και μικροβιολογικών αναλύσεων μέσω του διαδικτύου.
Γ΄. Τεχνικό Πρόγραμμα της Δ.Ε.Υ.Α.Π.
Ιεράρχηση του Τεχνικού Προγράμματος της Δ.Ε.Υ.Α.Π. με κριτήρια:
• την ασφάλεια των κατοίκων / εξασφαλισμένη ποιότητα του νερού
• τις πραγματικές ανάγκες των δημοτών
• την ισόρροπη ανάπτυξη του Δήμου
• την προστασία του περιβάλλοντος
• την ορθολογική διαχείριση των οικονομικών της Επιχείρησης
Με βάση τα παραπάνω, κατατάσσουμε τα έργα του Τεχνικού Προγράμματος στους εξής άξονες:
1)
Προμήθεια του απαραίτητου εργαστηριακού και μηχανολογικού εξοπλισμού,
ώστε να διενεργούνται απρόσκοπτα οι υποχρεωτικοί τακτικοί/περιοδικοί
έλεγχοι για τη διασφάλιση της ποιότητας του νερού.
2) Κατασκευή σύγχρονου δικτύου αποχέτευσης, όπου δεν υπάρχει.
3) Συντήρηση του υπάρχοντος δικτύου ύδρευσης και αποχέτευσης και αντικατάσταση του παλαιού, όπου χρειάζεται.
4) Εκπόνηση υδρογεωλογικής μελέτης και μελέτης
περιβαλλοντικών επιπτώσεων για την καταγραφή των υδάτινων πόρων και την
λελογισμένη χρήση τους.
5) Διάνοιξη χειμάρρων, καθαρισμός καναλιών και διαμόρφωση ρεμάτων.
6) Ένταξη έργων σε αναπτυξιακά προγράμματα και αξιοποίηση προγραμμάτων ΕΣΠΑ.
Δ΄. Τιμολογιακή Πολιτική
Στα πλαίσια της ορθολογικής χρήσης του νερού και της προστασίας του περιβάλλοντος, κρίνεται απαραίτητη η εγκατάσταση μετρητών (ρολόγια) σε όλους
τους υδροδοτημένους χώρους, με στόχο την καταπολέμηση της σπατάλης του
νερού. Λαμβάνοντας βέβαια υπόψη τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά
του Δήμου μας, καθώς αποτελεί αγροτική περιοχή με μεγάλο μέρος του
πληθυσμού του να κατοικεί σε χωριά, προβλέπεται η θέσπιση ειδικών
τιμολογίων, όπως:
1) Κοινωνικό τιμολόγιο για τις ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού.
2) Ειδικό τιμολόγιο για μπαξέδες, όταν καλύπτουν διατροφικές ανάγκες.
Ενθάρρυνση της οικιακής μικροκαλλιέργειας με ταυτόχρονη υιοθέτηση μη υδροβόρων συστημάτων άρδευσης, με στόχο την καταπολέμηση της αλόγιστης χρήσης του νερού.
3) Ειδικό τέλος, για όσους ξοδεύουν το πόσιμο νερό με στόχο την
πολυτελή τους διαβίωση, όπως για παράδειγμα σε πισίνες και εκτάσεις
γκαζόν.
Ε΄. Οικονομικά της Επιχείρησης
Λογιστικός έλεγχος, εξυγίανση οικονομικών και διαφανής διαχείριση των πόρων.
ΣΤ΄. Προσωπικό
1) Αξιοποίηση όλου του επιστημονικού, διοικητικού, τεχνικού και εργατικού δυναμικού της Δ.Ε.Υ.Α.Π. χωρίς διακρίσεις.
2) Στελέχωση της Επιχείρησης με το απαραίτητο επιστημονικό προσωπικό και κάλυψη των κενών οργανικών θέσεων.
3) Συμμετοχή του προσωπικού στην επεξεργασία και εφαρμογή της πολιτικής της Δ.Ε.Υ.Α.Π.
10. ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ ΣΤΟΥΣ ΠΕΖΟΥΣ, ΤΑΞΗ ΣΤΗΝ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ ΤΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ
Είναι δικαίωμα των πολιτών να ζουν σε ένα Δήμο, που θα εξασφαλίζει την άνετη
και απρόσκοπτη κίνηση των πεζών και την ομαλή κυκλοφορία των
αυτοκινήτων. Βασική μας αρχή είναι η προτεραιότητα στην κυκλοφορία των πεζών και των μέσων μαζικής μεταφοράς στο κέντρο των πόλεων.
Επιδιώκουμε, διεκδικούμε, προγραμματίζουμε :
1) Υλοποίηση ενός δικτύου πεζοδρόμων στις δημοτικές κοινότητες.
2) Κατασκευή πεζοδρομίων σε δρόμους όπου δεν υπάρχουν,
απελευθέρωση των πεζοδρομίων από εμπόδια, διαπλάτυνση των πεζοδρομίων,
όπου αυτό είναι αναγκαίο.
3) Λήψη μέτρων για τη διευκόλυνση της κίνησης και της πρόσβασης στις δημόσιες και δημοτικές υπηρεσίες των ηλικιωμένων, των παιδιών, των γονέων με καροτσάκια, των ατόμων με ειδικές ανάγκες.
4) Εκπόνηση μελέτης για το κυκλοφοριακό (ρυθμίσεις για την κυκλοφορία και τη στάθμευση των οχημάτων κ.λπ.).
5)
Διάνοιξη και ασφαλτόστρωση δρόμων, κατασκευή κρασπέδων και πεζοδρομίων
και διαμόρφωση πλατειών σύμφωνα με το εγκεκριμένο σχέδιο πόλης.
6) Διαμόρφωση βασικών κυκλοφοριακών κόμβων για τη διευκόλυνση της κίνησης πεζών και οχημάτων.
7) Συντήρηση των οδικού δικτύου.
8) Συντήρηση των φωτιστικών σωμάτων και τοποθέτηση νέων όπου απαιτείται
- Τοποθέτηση λαμπτήρων νέας τεχνολογίας, τύπου led.
9) Σωστή σήμανση των οδών και συντονισμένη λειτουργία των φωτεινών σηματοδοτών.
10)
Ενθάρρυνση της χρήσης των μέσων μαζικής μεταφοράς - Αναδιάρθρωση των
λεωφορειακών γραμμών και της συχνότητας των δρομολογίων, χρησιμοποίηση ευέλικτων και λιγότερο ρυπογόνων μέσων.
11)
Ενθάρρυνση των δημοτών να εγκαταλείψουν το αυτοκίνητο και να
μετακινηθούν μέσα στο οικιστικό περιβάλλον είτε με τα πόδια είτε με
δίκυκλο (ποδήλατο ή μηχανάκι).
12) Απομάκρυνση του σταθμού του Κ.Τ.Ε.Λ. από το κέντρο των Γιαννιτσών.
13) Ενεργοποίηση της ανατολικής εισόδου για το μουσείο της Πέλλας
14) Απομάκρυνση όλων των βαρέων οχημάτων από το κέντρο
των οικισμών - Οργάνωση ασφαλών χώρων στάθμευσης για τα βαρέα οχήματα
στην περιφέρειά τους.
15) Πάταξη αυστηρά της παράνομης στάθμευσης οχημάτων.
16) Κατασκευή δικτύου ποδηλατοδρόμων.
17) Εφαρμογή συστήματος μίσθωσης κοινόχρηστων ποδηλάτων.
18) Εκπόνηση μελέτης για την κατασκευή και διαχείριση χώρων στάθμευσης.
19) Κατασκευή νέων αγροτικών δρόμων στην γεωργική περιοχή του Δήμου - Βελτίωση και συντήρηση των υπαρχόντων αγροτικών δρόμων.
20) Κυκλοφοριακή αγωγή των πολιτών.
Συνεχίζεται....
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου