Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές υπολείπονται σημαντικά σε σχέση με τις
εισπράξεις το πρώτο τρίμηνο του 2014 σε σύγκριση με την αντίστοιχη
περίοδο του 2013. Σύμφωνα με έγγραφο του υπουργείου Οικονομικών, που
έχει στην κατοχή της η «Κ», το 2013 είχε συλλεγεί το 12,3% των
ληξιπρόθεσμων έναντι 9,3% του 2014. Τα «νέα ληξιπρόθεσμα», όπως
αποκαλούνται στο υπουργείο αυτά που σχηματίζονται γρηγορότερα απ’ ό,τι
πληρώνονται τα παλαιά, τροφοδοτούνται από μια έκρηξη της τάξεως του 63%
των προστίμων του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων. Το 81% της συγκεκριμένης
κατηγορίας έχει ήδη διαμορφωθεί ως νέο ληξιπρόθεσμο και αγγίζει το 1,2
δισ. ευρώ. Επίσης η κατηγορία κατάπτωσης εγγυήσεων του Δημοσίου
εκτοξεύεται κατά 100%. Εν προκειμένω, οι δανειολήπτες δεν πληρώνουν παρά
το γεγονός ότι οι οφειλές αυτές δεν καταχωρίζονται στα ληξιπρόθεσμα και
ήδη «πάγωσαν» με πολιτική απόφαση.
Το 91% των νέων ληξιπρόθεσμων που σχηματίζεται και βεβαιώνεται την
περίοδο από τον Νοέμβριο του 2013 αποτελούνταν τον Απρίλιο από
βεβαιωμένους φόρους εισοδήματος, περιουσίας, ΦΠΑ, Προστίμων ΚΒΣ και
Δανείων. Σε ένα άλλο έγγραφο επίσης, που έχει στην κατοχή της η «Κ»,
επισημαίνεται ότι η μεγαλύτερη επιβάρυνση στον δείκτη είσπραξης των
ληξιπρόθεσμων οφειλών προέρχεται από τον φόρο περιουσίας των
επιτηδευματιών, που υπολογίζεται στο 7,9%. Είναι περισσότερο από
αξιοσημείωτο ότι στην είσπραξη του ΦΠΑ από την ίδια κατηγορία
φορολογουμένων οι επιδόσεις του φορολογικού μηχανισμού βελτιώθηκαν, έστω
ελάχιστα, από 12,3 σε 12,8%, παρά το γεγονός ότι τα ληξιπρόθεσμα
αυξήθηκαν κατά 123% έναντι είσπραξης 133% των παλαιότερων ληξιπρόθεσμων.
Αντίθετα, στους μη επιτηδευματίες αυξήθηκαν αισθητά οι εισπράξεις από
τον φόρο εισοδήματος (περιορίστηκαν κατά 62% οι οφειλές από το εισόδημα)
αλλά αυξήθηκαν κατά 93% και οι οφειλές από την περιουσία. Εκρηξη ωστόσο
–κατά 450%– σημειώθηκε στις οφειλές αυτής της κατηγορίας από τέλη
αυτοκινήτων. Τα στελέχη του υπουργείου Οικονομικών αποδίδουν την εξέλιξη
στην αλλαγή του τρόπου βεβαίωσης των συγκεκριμένων οφειλών.
Τα νομικά πρόσωπα
Τα ληξιπρόθεσμα των νομικών προσώπων (εταιρειών) το ίδιο διάστημα
αυξήθηκαν κατά 99%, αλλά το μεγαλύτερο μέρος τους προήλθε από τα
πρόστιμα ΚΒΣ (αύξηση 177% ή 613 εκατ.). Από το εισόδημα η αύξηση ήταν
129% ή 460 εκατ. και από τον ΦΠΑ 562 εκατ. ή 64%. Οι αντίστοιχες
εισπράξεις, αναφέρει το έγγραφο, «εμφανίζονται βελτιωμένες κατά 76,4% σε
σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους, κυρίως εξαιτίας
της σημαντικής ανόδου (104%) που προέρχεται από την είσπραξη του ΦΠΑ,
αλλά και της θετικότερης εικόνας που αποτυπώνεται στην κατηγορία του
εισοδήματος. Ωστόσο, η βελτίωση των εισπράξεων δεν ήταν ικανή να
αντισταθμίσει επαρκώς τη σημαντική επιβάρυνση του ληξιπρόθεσμου
υπολοίπου με αποτέλεσμα, δεδομένης της μικρής επίδρασης των διαγραφών, ο
μερικός δείκτης είσπραξης της συγκεκριμένης κατηγορίας (9,7%) να
υστερεί σε σχέση με τον αντίστοιχο του προηγουμένου έτους (10,9%)…».
Σε απλά ελληνικά, και στις επιχειρήσεις η βεβαίωση νέων ληξιπρόθεσμων
ήταν γρηγορότερη από την είσπραξη παλαιών με την εξαίρεση του ΦΠΑ, που
χάρη στην εντατικοποίηση των διασταυρώσεων και στον χαρακτήρα της
καταστολής, όπως είπαν στην «Κ» ελεγκτές που θέλουν να διατηρήσουν την
ανωνυμία τους, εισπράττεται με ταχύτερους ρυθμούς. Το γεγονός όμως ότι
και στους επιτηδευματίες αλλά και στους μη επιτηδευματίες εμφανίζεται
υστέρηση στα έσοδα δείχνει ότι «η αποφυγή πληρωμής μετακινείται στο
είδος του φόρου ανάλογα με τις “τρύπες” των ελέγχων».
Ενα ιδιαίτερα ενδιαφέρον εύρημα της ανάλυσης των «νέων ληξιπρόθεσμων»
είναι πως σχεδόν το 11% της σχετικής βεβαίωσης αφορά φορολογουμένους της
ΔΟΥ Κατοίκων Εξωτερικού, συνεπώς δεν έχει τόσο σχέση με την οικονομική
κατάσταση στη χώρα όσο με την ποιότητα των ελέγχων σε συγκεκριμένες
κατηγορίες φορολογουμένων και οφειλών. Σημειώνεται ότι σχεδόν 2 δισ.
νέων ληξιπρόθεσμων αφορούν τη συγκεκριμένη εφορία –800 εκατ. φόρους
περιουσίας και 1,1 δισ. τέλη κυκλοφορίας– ενώ 46% του συγκεκριμένου
ληξιπρόθεσμου υπολοίπου αφορά τους φορείς Κέντρου Ελέγχου Μεγάλων
Επιχειρήσεων (0,15 δισ.), ΦΑΕ Αθηνών (1,1 δισ.), ΦΑΕ Θεσσαλονίκης (0,15
δισ.), ΔΕΚ Αθηνών (0,22 δισ.) και Δ΄ Θεσσαλονίκης (0,24 δισ.). «Πολλές
επιχειρήσεις», ανέφερε στην «Κ» στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών,
«δεν έχουν απλώς να πληρώσουν, καθώς τα έχουν δώσει όλα και χάνουν συχνά
και τη ρύθμιση ιδιαίτερα σε επίπεδο ΦΑΕ» (σ.σ. είναι οι μικρότερες).
Σημειώνεται ότι μέσα στον Απρίλιο εξεδόθη η εγκύκλιος 1092, με την οποία
δεσμεύονται οι εταιρικοί λογαριασμοί έως ύψους 70% για περιπτώσεις ΦΜΥ,
ΦΠΑ και στο ισόποσο του συνολικού οφειλόμενου ποσού στο υπουργείο
Οικονομικών. Αυτό μπορεί να έχει συνέπεια μία επιχείρηση να εξυπηρετεί
τις δόσεις της ρύθμισης, αλλά οι λογαριασμοί της να είναι
μπλοκαρισμένοι.
Πηγή: kathimerini.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου