Καλές οι υποσχέσεις για
ελαφρύνσεις. Ειδικά τους ιδιοκτήτες αυτοκινήτου οι οποίοι έχουν περάσει
τα πάνδεινα τα τελευταία χρόνια, τους «αγγίζουν». Όμως τα πράγματα δεν
είναι όπως φαίνονται. Αποκωδικοποιούμε τις διαρροές περί ελαφρύνσεων και
παρουσιάζουμε τις «αλήθειες και τα ψέματα» που τις συνοδεύουν.
Αν μειωθούν τα τεκμήρια στα ΙΧ –κάτι που θα παρασύρει προς τα κάτω
και τον φόρο πολυτελούς διαβίωσης- αυτό θα φανεί στην τσέπη μας το 2016.
Για να αλλάξει ο τρόπος υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας, θα πρέπει να
δαπανήσουμε μερικές εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ για να εγκαταστήσουμε
GPSστα ΙΧ μας –εδώ δεν πληρώνουμε τα λεφτά της ασφάλειας GPSΘα βάλουμε;-
ενώ αν μειωθεί ο φόρος πολυτελείας, οι μόνοι που θα κερδίσουν θα είναι
αυτοί που θέλουν να αγοράσουν αυτοκίνητο μεγάλου κυβισμού. Αναλυτικά:
1. Τεκμήρια
Τα τεκμήρια που θα μας επιβαρύνουν στις φετινές φορολογικές δηλώσεις
(2014) είναι αυτά που ίσχυσαν το 2013. Τα ίδια τεκμήρια θα ισχύσουν και
το 2014 (ήδη τα φορτωθήκαμε για τον Ιανουάριο) οπότε και στις
φορολογικές δηλώσεις του 2015 δεν θα δούμε καμία αλλαγή. Αν υπάρξει
αλλαγή, αυτή θα φανεί στις φορολογικές δηλώσεις του 2016 (2ο
εξάμηνο του 2016 για την ακρίβεια). Μέχρι τότε. Αν ενδιαφέρεστε να
διαπιστώσετε τι σημαίνει μείωση των τεκμηρίων κατά 30%, δείτε τον
αναλυτικό πίνακα:
Κυβισμός | Τεκμήρια όπως ισχύουν | Τεκμήρια με βάση το σενάριο μείωσης |
έως 1200 | 4000 | 2800 |
1300 | 4600 | 3220 |
1400 | 5200 | 3640 |
1500 | 5800 | 4060 |
1600 | 6400 | 4480 |
1700 | 7000 | 4900 |
1800 | 7600 | 5320 |
1900 | 8200 | 5740 |
2000 | 8800 | 6160 |
2100 | 9700 | 6790 |
2200 | 10600 | 7420 |
2300 | 11500 | 8050 |
2400 | 12400 | 8680 |
2500 | 13300 | 9310 |
2600 | 14200 | 9940 |
2700 | 15100 | 10570 |
2800 | 16000 | 11200 |
2900 | 16900 | 11830 |
3000 | 17800 | 12460 |
3100 | 19000 | 13300 |
3200 | 20200 | 14140 |
3300 | 21400 | 14980 |
3400 | 22600 | 15820 |
3500 | 23800 | 16660 |
3600 | 25000 | 17500 |
3700 | 26200 | 18340 |
3800 | 27400 | 19180 |
3900 | 28600 | 20020 |
4000 | 29800 | 20860 |
4100 | 31000 | 21700 |
4200 | 32200 | 22540 |
4300 | 33400 | 23380 |
4400 | 34600 | 24220 |
4500 | 35800 | 25060 |
4600 | 37000 | 25900 |
4700 | 38200 | 26740 |
4800 | 39400 | 27580 |
4900 | 40600 | 28420 |
5000 | 41800 | 29260 |
5100 | 43000 | 30100 |
5200 | 44200 | 30940 |
5300 | 45400 | 31780 |
5400 | 46600 | 32620 |
5500 | 47800 | 33460 |
5600 | 49000 | 34300 |
5700 | 50200 | 35140 |
5800 | 51400 | 35980 |
5900 | 52600 | 36820 |
6000 | 53800 | 37660 |
6100 | 55000 | 38500 |
6200 | 56200 | 39340 |
6300 | 57400 | 40180 |
6400 | 58600 | 41020 |
6500 | 59800 | 41860 |
6600 | 61000 | 42700 |
6700 | 62200 | 43540 |
6800 | 63400 | 44380 |
6900 | 64600 | 45220 |
7000 | 65800 | 46060 |
2. Φόρος πολυτελούς διαβίωσης
Αυτό που πληρώσατε μέχρι και την 31/12/2013 (και κάποιοι μέχρι την
31/01/2014) ήταν ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης του 2012 που επιβλήθηκε
αναδρομικά. Με τις φορολογικές δηλώσεις του 2014, θα πληρώσετε τον φόρο
του 2013 και με τις φορολογικές δηλώσεις του 2015, τον φόρο του 2014. Αν
δείτε μείωση, αυτή θα φανεί στις φορολογικές δηλώσεις του 2016. Η
μείωση θα ακολουθήσει αυτή των τεκμηρίων καθώς βάση υπολογισμού για τον
φόρο πολυτελούς διαβίωσης, αποτελούν τα τεκμήρια.
φόρος πολυτελούς διαβίωσης σήμερα | φόρος μετά τη μείωση | |
1900 | 410 | 287 |
2000 | 440 | 308 |
2100 | 485 | 339,5 |
2200 | 530 | 371 |
2300 | 575 | 402,5 |
2400 | 620 | 434 |
2500 | 665 | 465,5 |
2600 | 1420 | 994 |
2700 | 1510 | 1057 |
2800 | 1600 | 1120 |
2900 | 1690 | 1183 |
3000 | 1780 | 1246 |
3100 | 1900 | 1330 |
3200 | 2020 | 1414 |
3300 | 2140 | 1498 |
3400 | 2260 | 1582 |
3500 | 2380 | 1666 |
3600 | 2500 | 1750 |
3700 | 2620 | 1834 |
3800 | 2740 | 1918 |
3900 | 2860 | 2002 |
4000 | 2980 | 2086 |
4100 | 3100 | 2170 |
4200 | 3220 | 2254 |
4300 | 3340 | 2338 |
4400 | 3460 | 2422 |
4500 | 3580 | 2506 |
4600 | 3700 | 2590 |
4700 | 3820 | 2674 |
4800 | 3940 | 2758 |
4900 | 4060 | 2842 |
5000 | 4180 | 2926 |
5100 | 4300 | 3010 |
5200 | 4420 | 3094 |
5300 | 4540 | 3178 |
5400 | 4660 | 3262 |
5500 | 4780 | 3346 |
5600 | 4900 | 3430 |
5700 | 5020 | 3514 |
5800 | 5140 | 3598 |
5900 | 5260 | 3682 |
6000 | 5380 | 3766 |
6100 | 5500 | 3850 |
6200 | 5620 | 3934 |
6300 | 5740 | 4018 |
6400 | 5860 | 4102 |
6500 | 5980 | 4186 |
6600 | 6100 | 4270 |
6700 | 6220 | 4354 |
6800 | 6340 | 4438 |
6900 | 6460 | 4522 |
7000 | 6580 | 4606 |
3. Τέλη κυκλοφορίας
Tofpress.grέχει ήδη αναλύσει το τι σημαίνει ενδεχόμενη επιβολή των
τελών κυκλοφορίας με βάση τα χιλιόμετρα, μέτρο το οποίο δεν εφαρμόζεται
πουθενά στον κόσμο λόγω των τεχνικών δυσκολιών αλλά και του κόστους που
συνεπάγεται η εφαρμογή ενός τέτοιου μέτρου (σ.σ στην πραγματικότητα θα
πρέπει να παρακολουθούνται οκτώ εκατομμύρια οχήματα). Αν υποτεθεί ότι
γίνει το θαύμα και βρούμε μερικές εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ για να
εγκαταστήσουμε GPSστα οχήματά μας, τότε, αυτό που θα γίνει είναι ότι θα
επιβαρυνθούν οι ιδιοκτήτες των αυτοκινήτων μικρού κυβισμού. Βέβαια,
«διορθώνεται» αυτό με κατάλληλες προσαρμογές στον υπολογισμό του φόρου.
Ας φτάσουμε όμως στο σημείο να μπορέσουμε να εφαρμόσουμε ένα τέτοιο
μέτρο και βλέπουμε...
Σημαντικές επιβαρύνσεις στα ΙΧ μικρού κυβισμού αναμένεται
να επιφέρει η αλλαγή του τρόπου επιβολής των τελών κυκλοφορίας που
ετοιμάζει το οικονομικό επιτελείο η οποία σύμφωνα με τα όσα έχουν
διαρρεύσει θα βασίζεται στα χιλιόμετρα που διανύει το αυτοκίνητο μέσα
στη χρονιά. Την ίδια στιγμή κερδισμένα είναι τα αυτοκίνητα μεγάλου
κυβισμού λόγω της μείωσης του τεκμηρίου και κατ επέκταση του φόρου
πολυτελούς διαβίωσης αλλά και της απεξάρτησης των τελών από τον κυβισμό.
Είναι προφανές ότι όσα αυτοκίνητα διανύουν περισσότερα χιλιόμετρα μέσα
στη χρονιά θα επιβαρύνονται περισσότερο. Αν δεχτούμε ότι η επιβάρυνση
ανά χιλιόμετρο θα είναι 0,03 λεπτά ανά χιλιόμετρο και υποθέσουμε ότι ένα
αυτοκίνητο διανύει 10.000 χιλιόμετρα προκύπτουν οι παρακάτω μεταβολές.
Οχήματα με άδεια κυκλοφορίας ως 30/10/2010
Κυβισμός | Τέλη | Νέα τέλη |
786-1.071 κ.εκ. | 120 ευρώ | 300 |
1.072-1.357 κ.εκ. | 135 ευρώ | 300 |
1.358-1.548 κ.εκ. | 240 ευρώ | 300 |
1.549-1.738 κ.εκ. | 265 ευρώ | 300 |
1.739-1.928 κ.εκ. | 300 ευρώ | 300 |
1.929-2.357 κ.εκ. | 660 ευρώ | 300 |
2.358-3.000 κ.εκ. | 880 ευρώ | 300 |
3.001-4.000 κ.εκ. | 1100 ευρώ | 300 |
4.001 κ.εκ. και άνω | 1320 ευρώ | 300 |
Στα οχήματα με άδεια κυκλοφορίας μετά την 1/11/2010
και με υπόθεση την ανώτατη εκπομπή ρύπων ανά κατηγορία
Εκπομπές CO2 g/km | Τέλη ανά gr | Τέλη | Νέα Τέλη |
0-100 | 0 ευρώ/gr | 0 | 300 |
101-120 | 0,9 ευρώ/gr | 108 | 300 |
121-140 | 1,1 ευρώ/gr | 154 | 300 |
141-160 | 1,7 ευρώ/gr | 272 | 300 |
161-180 | 2,25 ευρώ/gr | 405 | 300 |
181-200 | 2,55 ευρώ/gr | 510 | 300 |
201-250 | 2,8 ευρώ/gr | 700 | 300 |
Άνω των 250 | 3,4 ευρώ/gr | 850 | 300 |
Από
τα παραπάνω προκύπτει ότι αν εφαρμοστούν αυτά που σχεδιάζουν στο ΥΠΟΙΚ
έστω και με παραλλαγές το μάρμαρο θα πληρώσουν οι έχοντες αυτοκίνητα
χαμηλών κυβικών και χαμηλών εκπομπών ρύπων. Αυτή η εξέλιξη αναμένεται να
αλλάξει πλήρως την εικόνα στην αγορά ΙΧ επιβεβαιώνοντας το αλλοπρόσαλλο
της πολιτικής που αφού έστρεψε τους πολίτες στην αγορά αυτοκινήτω
χαμηλού κυβισμού έρχεται τώρα να τους τιμωρήσει και να επιβραβεύσει τους
έχοντες και κατέχοντες ακριβά και ρυπογόνα αυτοκίνητα. Προκειμένου να
γίνει περισσότερο αντιληπτή η κατανομή των βαρών παραθέτουμε τις
πωλήσεις ανά κυβισμό από το 2008 έως το 2012
Κλιμάκια κυβισμού
|
2012
|
2011
|
2010
|
2009
|
2008
|
786 - 1.071
|
6.370
|
9.731
|
10.897
|
11.852
|
16.977
|
1.072 - 1.357
|
22.300
|
39.650
|
49.085
|
48.554
|
60.894
|
1.358 - 1.548
|
14.924
|
24.640
|
39.570
|
64.105
|
82.153
|
1.549 - 1.738
|
10.322
|
15.179
|
24.089
|
42.144
|
47.485
|
1.739 - 1.928
|
1.463
|
3.853
|
7.619
|
20.930
|
22.707
|
1.929 - 2.357
|
2.149
|
3.247
|
6.646
|
20.715
|
23.792
|
2.358 - 3.000
|
205
|
577
|
1.738
|
7.653
|
6.984
|
3.001 - 4.000
|
44
|
120
|
442
|
2.569
|
3.529
|
>=4.001
|
16
|
51
|
154
|
560
|
956
|
Όπως
μπορεί να γίνει σαφές ο μεγάλος όγκος αυτοκινήτων που τέθηκαν σε
κυκλοφορία αφορά στις κατηγορίες έως 1600 κυβικά όπου θα επέλθουν
σοβαρές επιβαρύνσεις και αποτελεί ένα ερώτημα αν και κατά πόσο οι
αλλαγές αντί να φέρουν ισοδύναμο αποτέλεσμα να αποφέρουν μεγαλύτερα
έσοδα για το κράτος.
ΝΙΚΟΣ ΚΑΡΟΥΤΖΟΣ
Πηγή: fpress.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου