Τρίτη 4 Φεβρουαρίου 2014

ΙΧ: τι θα ισχύσει και πότε για τέλη, τεκμήρια και φόρους πολυτελείας

Καλές οι υποσχέσεις για ελαφρύνσεις. Ειδικά τους ιδιοκτήτες αυτοκινήτου οι οποίοι έχουν περάσει τα πάνδεινα τα τελευταία χρόνια, τους «αγγίζουν». Όμως τα πράγματα δεν είναι όπως φαίνονται. Αποκωδικοποιούμε τις διαρροές περί ελαφρύνσεων και παρουσιάζουμε τις «αλήθειες και τα ψέματα» που τις συνοδεύουν.
Αν μειωθούν τα τεκμήρια στα ΙΧ –κάτι που θα παρασύρει προς τα κάτω και τον φόρο πολυτελούς διαβίωσης- αυτό θα φανεί στην τσέπη μας το 2016. Για να αλλάξει ο τρόπος υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας, θα πρέπει να δαπανήσουμε μερικές εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ για να εγκαταστήσουμε GPSστα ΙΧ μας –εδώ δεν πληρώνουμε τα λεφτά της ασφάλειας GPSΘα βάλουμε;- ενώ αν μειωθεί ο φόρος πολυτελείας, οι μόνοι που θα κερδίσουν θα είναι αυτοί που θέλουν να αγοράσουν αυτοκίνητο μεγάλου κυβισμού. Αναλυτικά:  

1. Τεκμήρια
Τα τεκμήρια που θα μας επιβαρύνουν στις φετινές φορολογικές δηλώσεις (2014) είναι αυτά που ίσχυσαν το 2013. Τα ίδια τεκμήρια θα ισχύσουν και το 2014 (ήδη τα φορτωθήκαμε για τον Ιανουάριο) οπότε και στις φορολογικές δηλώσεις του 2015 δεν θα δούμε καμία αλλαγή. Αν υπάρξει αλλαγή, αυτή θα φανεί στις φορολογικές δηλώσεις του 2016 (2ο εξάμηνο του 2016 για την ακρίβεια). Μέχρι τότε. Αν ενδιαφέρεστε να διαπιστώσετε τι σημαίνει μείωση των τεκμηρίων κατά 30%, δείτε τον αναλυτικό πίνακα:

Κυβισμός Τεκμήρια όπως ισχύουν Τεκμήρια με βάση το σενάριο μείωσης 
έως 1200 4000 2800
1300 4600 3220
1400 5200 3640
1500 5800 4060
1600 6400 4480
1700 7000 4900
1800 7600 5320
1900 8200 5740
2000 8800 6160
2100 9700 6790
2200 10600 7420
2300 11500 8050
2400 12400 8680
2500 13300 9310
2600 14200 9940
2700 15100 10570
2800 16000 11200
2900 16900 11830
3000 17800 12460
3100 19000 13300
3200 20200 14140
3300 21400 14980
3400 22600 15820
3500 23800 16660
3600 25000 17500
3700 26200 18340
3800 27400 19180
3900 28600 20020
4000 29800 20860
4100 31000 21700
4200 32200 22540
4300 33400 23380
4400 34600 24220
4500 35800 25060
4600 37000 25900
4700 38200 26740
4800 39400 27580
4900 40600 28420
5000 41800 29260
5100 43000 30100
5200 44200 30940
5300 45400 31780
5400 46600 32620
5500 47800 33460
5600 49000 34300
5700 50200 35140
5800 51400 35980
5900 52600 36820
6000 53800 37660
6100 55000 38500
6200 56200 39340
6300 57400 40180
6400 58600 41020
6500 59800 41860
6600 61000 42700
6700 62200 43540
6800 63400 44380
6900 64600 45220
7000 65800 46060

2. Φόρος πολυτελούς διαβίωσης
Αυτό που πληρώσατε μέχρι και την 31/12/2013 (και κάποιοι μέχρι την 31/01/2014) ήταν ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης του 2012 που επιβλήθηκε αναδρομικά. Με τις φορολογικές δηλώσεις του 2014, θα πληρώσετε τον φόρο του 2013 και με τις φορολογικές δηλώσεις του 2015, τον φόρο του 2014. Αν δείτε μείωση, αυτή θα φανεί στις φορολογικές δηλώσεις του 2016. Η μείωση θα ακολουθήσει αυτή των τεκμηρίων καθώς βάση υπολογισμού για τον φόρο πολυτελούς διαβίωσης, αποτελούν τα τεκμήρια.
φόρος πολυτελούς διαβίωσης σήμερα φόρος μετά τη μείωση
1900 410 287
2000 440 308
2100 485 339,5
2200 530 371
2300 575 402,5
2400 620 434
2500 665 465,5
2600 1420 994
2700 1510 1057
2800 1600 1120
2900 1690 1183
3000 1780 1246
3100 1900 1330
3200 2020 1414
3300 2140 1498
3400 2260 1582
3500 2380 1666
3600 2500 1750
3700 2620 1834
3800 2740 1918
3900 2860 2002
4000 2980 2086
4100 3100 2170
4200 3220 2254
4300 3340 2338
4400 3460 2422
4500 3580 2506
4600 3700 2590
4700 3820 2674
4800 3940 2758
4900 4060 2842
5000 4180 2926
5100 4300 3010
5200 4420 3094
5300 4540 3178
5400 4660 3262
5500 4780 3346
5600 4900 3430
5700 5020 3514
5800 5140 3598
5900 5260 3682
6000 5380 3766
6100 5500 3850
6200 5620 3934
6300 5740 4018
6400 5860 4102
6500 5980 4186
6600 6100 4270
6700 6220 4354
6800 6340 4438
6900 6460 4522
7000 6580 4606

3. Τέλη κυκλοφορίας
Tofpress.grέχει ήδη αναλύσει το τι σημαίνει ενδεχόμενη επιβολή των τελών κυκλοφορίας με βάση τα χιλιόμετρα, μέτρο το οποίο δεν εφαρμόζεται πουθενά στον κόσμο λόγω των τεχνικών δυσκολιών αλλά και του κόστους που συνεπάγεται η εφαρμογή ενός τέτοιου μέτρου (σ.σ στην πραγματικότητα θα πρέπει να παρακολουθούνται οκτώ εκατομμύρια οχήματα). Αν υποτεθεί ότι γίνει το θαύμα και βρούμε μερικές εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ για να εγκαταστήσουμε GPSστα οχήματά μας, τότε, αυτό που θα γίνει είναι ότι θα επιβαρυνθούν οι ιδιοκτήτες των αυτοκινήτων μικρού κυβισμού. Βέβαια, «διορθώνεται» αυτό με κατάλληλες προσαρμογές στον υπολογισμό του φόρου. Ας φτάσουμε όμως στο σημείο να μπορέσουμε να εφαρμόσουμε ένα τέτοιο μέτρο και βλέπουμε...

Σημαντικές επιβαρύνσεις στα ΙΧ μικρού κυβισμού αναμένεται να επιφέρει η αλλαγή του τρόπου επιβολής των τελών κυκλοφορίας που ετοιμάζει το οικονομικό επιτελείο η οποία σύμφωνα με τα όσα έχουν διαρρεύσει θα βασίζεται στα χιλιόμετρα που διανύει το αυτοκίνητο μέσα στη χρονιά. Την ίδια στιγμή κερδισμένα είναι τα αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού λόγω της μείωσης του τεκμηρίου και κατ επέκταση του φόρου πολυτελούς διαβίωσης αλλά και της απεξάρτησης των τελών από τον κυβισμό. Είναι προφανές ότι όσα αυτοκίνητα διανύουν περισσότερα χιλιόμετρα μέσα στη χρονιά θα επιβαρύνονται περισσότερο. Αν δεχτούμε ότι η επιβάρυνση ανά χιλιόμετρο θα είναι 0,03 λεπτά ανά χιλιόμετρο και υποθέσουμε ότι ένα αυτοκίνητο διανύει 10.000 χιλιόμετρα προκύπτουν οι παρακάτω μεταβολές.

Οχήματα με άδεια κυκλοφορίας ως 30/10/2010
Κυβισμός Τέλη Νέα τέλη
786-1.071 κ.εκ. 120 ευρώ 300
1.072-1.357 κ.εκ. 135 ευρώ 300
1.358-1.548 κ.εκ. 240 ευρώ 300
1.549-1.738 κ.εκ. 265 ευρώ 300
1.739-1.928 κ.εκ. 300 ευρώ 300
1.929-2.357 κ.εκ. 660 ευρώ 300
2.358-3.000 κ.εκ. 880 ευρώ 300
3.001-4.000 κ.εκ. 1100 ευρώ 300
4.001 κ.εκ. και άνω 1320 ευρώ 300
 
Στα οχήματα με άδεια κυκλοφορίας μετά την 1/11/2010 και με υπόθεση την ανώτατη εκπομπή ρύπων ανά κατηγορία
Εκπομπές CO2 g/km Τέλη ανά gr Τέλη Νέα Τέλη
0-100 0 ευρώ/gr 0 300
101-120 0,9 ευρώ/gr 108 300
121-140 1,1 ευρώ/gr 154 300
141-160 1,7 ευρώ/gr 272 300
161-180 2,25 ευρώ/gr 405 300
181-200 2,55 ευρώ/gr 510 300
201-250 2,8 ευρώ/gr 700 300
Άνω των 250 3,4 ευρώ/gr 850 300

Από τα παραπάνω προκύπτει ότι αν εφαρμοστούν αυτά που σχεδιάζουν στο ΥΠΟΙΚ έστω και με παραλλαγές το μάρμαρο θα πληρώσουν οι έχοντες αυτοκίνητα χαμηλών κυβικών και χαμηλών εκπομπών ρύπων. Αυτή η εξέλιξη αναμένεται να αλλάξει πλήρως την εικόνα στην αγορά ΙΧ επιβεβαιώνοντας το αλλοπρόσαλλο της πολιτικής που αφού έστρεψε τους πολίτες στην αγορά αυτοκινήτω χαμηλού κυβισμού έρχεται τώρα να τους τιμωρήσει και να επιβραβεύσει τους έχοντες και κατέχοντες ακριβά και ρυπογόνα αυτοκίνητα. Προκειμένου να γίνει περισσότερο αντιληπτή η κατανομή των βαρών παραθέτουμε τις πωλήσεις ανά κυβισμό από το 2008 έως το 2012
 
Κλιμάκια κυβισμού
2012
2011
2010
2009
2008
786 - 1.071
6.370
9.731
10.897
11.852
16.977
1.072 - 1.357
22.300
39.650
49.085
48.554
60.894
1.358 - 1.548
14.924
24.640
39.570
64.105
82.153
1.549 - 1.738
10.322
15.179
24.089
42.144
47.485
1.739 - 1.928
1.463
3.853
7.619
20.930
22.707
1.929 - 2.357
2.149
3.247
6.646
20.715
23.792
2.358 - 3.000
205
577
1.738
7.653
6.984
3.001 - 4.000
44
120
442
2.569
3.529
>=4.001
16
51
154
560
956

Όπως μπορεί να γίνει σαφές ο μεγάλος όγκος αυτοκινήτων που τέθηκαν σε κυκλοφορία αφορά στις κατηγορίες έως 1600 κυβικά όπου θα επέλθουν σοβαρές επιβαρύνσεις και αποτελεί ένα ερώτημα αν και κατά πόσο οι αλλαγές αντί να φέρουν ισοδύναμο αποτέλεσμα να αποφέρουν μεγαλύτερα έσοδα για το κράτος.

ΝΙΚΟΣ ΚΑΡΟΥΤΖΟΣ
Πηγή: fpress.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: