Σάββατο 22 Φεβρουαρίου 2014

Γελάει καλύτερα όποιος γελάει τελευταίος


Το γέλιο αποδεικνύεται το ισχυρότερο όπλο διαμαρτυρίας των ημερών μας. Ιδίως όταν «εξαπολύεται» σε χώρο και συνέδριο πολιτισμού. Τότε οδηγεί τον  έξαλλο  υπουργό σε αποχώρηση, αποτρέπει την κοινοτική επίτροπο να μιλήσει, δημιουργεί αίσθηση αλλά… δεν παίζει στα κανάλια.
Κανείς τηλεθεατής δεν έμαθε ότι ο Πάνος Παναγιωτόπουλος χειροκροτήθηκε μέχρις… εγκατάλειψης του βήματος χθες το πρωί, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, ανοίγοντας το συνέδριο με θέμα «Χρηματοδοτώντας τη Δημιουργικότητα» που χρηματοδοτήθηκε στο πλαίσιο της Ελληνικής Προεδρίας της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Ομάδες καλλιτεχνών με κινηματικό χαρακτήρα επέλεξαν να γελάνε διαρκώς και να χειροκροτούν σε άσχετα σημεία της ομιλίας. Ενας λόγος ήταν ότι ο κ. Παναγιωτόπουλος δεν τους έχει μέχρι σήμερα δεχτεί για να συζητήσει μαζί τους τα αιτήματά τους. Ενας άλλος, είναι τα ίδια τα αιτήματα, αρκετά από τα οποία έχουν τον χαρακτήρα του επείγοντος. Τέλος, δεν ήταν άσχετο και το γεγονός ότι η καθυστερημένη άφιξη του κ. υπουργού επέδρασε στην έναρξη του συνεδρίου, μετακινώντας την κατά σχεδόν μία ώρα (παρά 5 λεπτά).
Θεωρώντας προφανώς πως το ΥΠΠΟ δεν χρηματοδοτεί καθόλου τη δημιουργικότητα, οι καλλιτέχνες, συνέχισαν τις αντιδράσεις. Το αποτέλεσμα ήταν ο υπουργός να εκνευριστεί και να απαντήσει πως ο ίδιος βρίσκεται εκεί με όνομα και επώνυμο (αγνοώντας ότι εκείνοι είχαν μπει στην αίθουσα δηλώνοντας κανονικά τα ονόματά τους, όπως και οι λοιποί παρατηρητές) Κάλεσε αυτούς που φωνασκούν, να ανέβουν στο πάνελ δηλώνοντας την ταυτότητά τους για να συνομιλήσουν πολιτισμένα. Οι ειρωνείες και οι κραυγές εξακολούθησαν, με αποτέλεσμα ο υπουργός να εκνευριστεί ακόμα περισσότερο και να ανοίξει «διάλογο» με τους επικριτές του, κατηγορώντας τους ότι «κρύβονται πίσω από τον όχλο» και ότι χρησιμοποιούν συνδικαλιστικές πρακτικές του ΣΥΡΙΖΑ και της ΑΝΤΑΡΣΥΑ. Τελικά, αποχώρησε από το συνέδριο (το οποίο πήγε πίσω τουλάχιστον μισή ώρα) ενώ το όλο συμβάν δημιούργησε αμηχανία στους μετέπειτα ομιλητές. Η επίτροπος Ανδρούλλα Βασιλείου δεν μίλησε μετά από συστάσεις της συνοδείας της.
Οι κοινοτικοί αξιωματούχοι, εξεπλάγησαν  όταν στο δεκάλεπτο ερωτήσεων και απαντήσεων που ακολούθησε τις ομιλίες, μια εκπρόσωπος της Ενωσης Μη Κερδοσκοπικών Θεατρικών Ομάδων (που όπως ανέφερε εκπροσωπεί το 90% του δημιουργικού θεάτρου) έθεσε μερικά ερωτήματα-καταγγελίες: «Γιατί εγκαταλείψατε τον πολιτισμό;». «Γιατί, για πρώτη φορά από το 1976, οι επιχορηγήσεις έχουν παγώσει;». «Γιατί εγκεκριμένες επιχορηγήσεις του 2011-2012 εκκρεμούν;». «Γιατί ο υπουργός αρνείται να συναντήσει τα σωματεία;». Η γυναίκα συνέχισε απτόητη σε ρυθμό πολυβόλου (παρά την εμφανή ενόχληση του πάνελ), σχολιάζοντας μάλιστα το γεγονός πως «ξοδεύουμε τόσα χρήματα για τέτοιου είδους συνέδρια», στα οποία μάλιστα «οι καλλιτέχνες δεν κλήθηκαν», ενώ αντίθετα «κλήθηκαν ως ομιλητές μόνο εκπρόσωποι μεγάλων φορέων». Και συμπλήρωσε: «Γιατί δίνονται επιλεκτικά χρήματα σε κάποιους, όπως το Μέγαρο Μουσικής;». «Μας αποκλείουν και από τις χρηματοδοτήσεις της Ε.Ε».
Παίρνοντας τον λόγο ο Κώστας Κουτσολέλος (ομάδα MAG), αναφέρθηκε στην εξοντωτική φορολόγηση των θεατρικών σχημάτων, που οδήγησε τον ίδιο να διαλύσει την ομάδα του ως νομική μορφή, ενώ μέλη της Κίνησης Μαβίλη και άλλοι ανεξάρτητοι καλλιτέχνες μοίρασαν στο κοινό δίγλωσσα τρυκάκια με τα οποία τους ενημέρωναν: “Να ξέρεις πως το ελληνικό κράτος αδιαφορεί πλήρως για τον σύγχρονο πολιτισμό. Να ξέρεις πως γύρω σου διαδραματίζεται ένα φιάσκο”…
“Το πιο ζωντανό κομμάτι του θεάτρου μας δεν είχε προσκληθεί στο σημερινό συνέδριο. Η παρέμβασή μας λοιπόν έγινε περισσότερο για λόγους τάξης”, είπε στην Αυγή η εκπρόσωπος της ΕΜΚΕΘΙ Αννίτα Δεκαβάλλα. Σχολιάζοντας τις κατηγορίες του Π. Παναγιωτόπουλου, τόνισε: “Ο υπουργός δεν φαντάστηκε ότι υπάρχουν δημιουργοί, άνθρωποι του θεάτρου, καλλιτέχνες. Άλλωστε από το καλοκαίρι που του ζητήσαμε συνάντηση μας αγνοεί. Φαίνεται πως πίστεψε πως είχε μπροστά του συνδικαλιστές του υπουργείου του”…
Το επόμενο συνέδριο, στις αρχές Μαρτίου, θα έχει όπως όλα δείχνουν και άλλους διαμαρτυρόμενους, αυτή τη φορά από τους ίδιους τους εργαζόμενους του υπουργείου- το συνέδριο θα είναι αφιερωμένο στην πολιτιστική κληρονομιά. Ωστόσο, το σκηνικό των τελευταίων μηνών στην Ελλάδα, δείχνει πως η κυβέρνηση ωθεί τον πολιτισμό στην ασφυκτική όσο και ελεγκτική αγκαλιά  φορέων και ατόμων με χρήμα. Οι πρωτοβουλίες του Ιδρύματος Ωνάση και του Ιδρύματος Νιάρχου, έρχονται να συναντήσουν τις πρωτοβουλίες του Δημήτρη Δασκαλόπουλου, με το πρόγραμμα ΝΕΟΝ που μόλις ανακοινώθηκε. Ταυτοχρόνως κι άλλοι εκπρόσωποι του κόσμου αυτού στηρίζουν κρυφά ή φανερά κάποιους φορείς. Πόσο αυτό θα επηρεάσει τις επιλογές τους; Θα ήταν αφέλεια να πιστεύουμε ότι αυτό δεν πρόκειται να συμβεί. Και τι θα γίνει όταν το «αγκάλιασμα» των τεχνών θα μετατραπεί σε στοχευμένες παρεμβάσεις που θα δίνουν το φιλί της ζωής ή τη χαριστική βολή σε ό,τι οι ίδιοι θεωρούν πως τους υπηρετεί;


Πηγή: entexnos.wordpress.com

Δεν υπάρχουν σχόλια: