Ρύθμιση-ασπίδα για όσους
αποχώρησαν έως τις 31/12/2013 και κινδυνεύουν με περικοπές έως και 35%.
Η οδηγία του γενικού
γραμματέα Δημοσίων Εσόδων Χάρη Θεοχάρη, με την οποία «συνεπικουρεί» το
υπουργείο Εργασίας για να μην επηρεαστούν δυσμενώς από το νέο τρόπο υπολογισμού
του εφάπαξ, που ισχύει από το 2014, όσοι αποχώρησαν μέχρι 31/12/2013 και δεν
έχουν λάβει το βοήθημα.
Προειδοποιεί μάλιστα για το ενδεχόμενο δικαστικής δικαίωσης όσων έχουν ασκήσει ήδη προσφυγή για άδικες μειώσεις που είχαν στο εφάπαξ.
Προειδοποιεί μάλιστα για το ενδεχόμενο δικαστικής δικαίωσης όσων έχουν ασκήσει ήδη προσφυγή για άδικες μειώσεις που είχαν στο εφάπαξ.
Αλλαγές στη λίστα πληρωμών του
εφάπαξ που περιμένουν να πάρουν περίπου 50.000 ασφαλισμένοι προωθεί το
υπουργείο Εργασίας. Στο εξής, και σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες του
«Τύπου της Κυριακής», αλλά και με έγγραφο σημείωμα του γενικού γραμματέα
Δημοσίων Εσόδων Χάρη Θεοχάρη προς τον κ. Βρούτση, η σειρά για την πληρωμή του
εφάπαξ θα καθορίζεται όχι με βάση την ημερομηνία έκδοσης της συνταξιοδοτικής
απόφασης, όπως συνέβαινε επί χρόνια, αλλά με βάση την ημερομηνία της αποχώρησης
του υπαλλήλου από την υπηρεσία, που είναι και το πιο δίκαιο. Με αυτή την
αλλαγή, οι εργαζόμενοι που αποχώρησαν ως το τέλος του 2013 θα υποστούν
ελάχιστες μειώσεις στο εφάπαξ, ακόμη και αν πάρουν το βοήθημα το 2014 ή το 2015
που θα ισχύει ο νέος τρόπος υπολογισμού.
Στο έγγραφο του κ. Θεοχάρη και με αφορμή τις διαμαρτυρίες που δέχτηκε από εφοριακούς που λόγω της καθυστέρησης στην έκδοση της συνταξιοδοτικής τους απόφασης κινδυνεύουν να πάρουν μειωμένο εφάπαξ, αναφέρεται ότι «εφοριακοί υπάλληλοι που υπέβαλαν αίτηση δεύτερης παραίτησης για αποχώρηση από την υπηρεσία πριν από άλλους συναδέλφους τους έχουν λάβει ή ενδέχεται να λάβουν σημαντικά μειωμένο ή και καθόλου εφάπαξ (!), σε αντίθεση με άλλους υπαλλήλους, οι οποίοι, παρότι υπέβαλαν μεταγενέστερα τη δεύτερη παραίτηση, πήραν το εφάπαξ εις το ακέραιο»!
Σε άλλο σημείο του αποκαλυπτικού εγγράφου, με ημερομηνία 31/12/2013, αναφέρεται ότι διαπιστώθηκε από έρευνα σε εφοριακούς υπαλλήλους που συνταξιοδοτήθηκαν ότι η οριστικοποίηση των Δελτίων Ατομικής και Υπηρεσιακής Κατάστασης (ΔΑΥΚ) έγινε με μεγάλη καθυστέρηση, ενώ από την ημερομηνία της παραίτησης μέχρι και την έκδοση της συνταξιοδοτικής απόφασης από το Γενικό Λογιστήριο μεσολάβησαν ως και 12 μήνες! Με αποτέλεσμα οι εν λόγω υπάλληλοι να χάσουν τη δυνατότητα ένταξης στη λίστα των υπαλλήλων που πληρώθηκαν ήδη το εφάπαξ και να κινδυνεύουν να πάρουν το βοήθημα με τις νέες μειώσεις που φέρνει ο καινούργιος τρόπος υπολογισμού που ισχύει από το 2014.
Οι καθυστερήσεις στην έκδοση των συντάξεων δεν παρατηρούνται μόνο για τους εφοριακούς, αλλά και για τους υπαλλήλους των δήμων, όπως και των εργαζομένων στα νοσοκομεία. Οι λόγοι για τους οποίους καθυστερούν να βγουν οι συνταξιοδοτικές αποφάσεις έχουν να κάνουν με την έλλειψη προσωπικού στις αρμόδιες υπηρεσίες του Γενικού Λογιστηρίου, εξαιτίας των αθρόων συνταξιοδοτήσεων εν όψει των επικείμενων μειώσεων στο εφάπαξ από το 2014! Οι υπάλληλοι, δηλαδή, που έβγαζαν συντάξεις για άλλους υπαλλήλους έσπευσαν οι ίδιοι σε σύνταξη για να προλάβουν τις νέες μειώσεις στο εφάπαξ!
Συμβαίνει λοιπόν το εξής παράδοξο: Δημόσιος υπάλληλος να έχει υποβάλει παραίτηση τον Απρίλιο του 2012, η σύνταξή του να βγήκε τον Φεβρουάριο του 2013 και το εφάπαξ του να είναι να πληρωθεί τον Μάρτιο του 2014, επειδή το Ταμείο Πρόνοιας μέχρι και τον Δεκέμβριο του 2013 πλήρωνε τα εφάπαξ που όφειλε σε όσους είχαν συνταξιοδοτική πράξη μέχρι τον Ιούνιο του 2012. Με το «σύστημα» αυτό, ο υπάλληλος που πήρε σύνταξη τον Φεβρουάριο του 2013 κινδυνεύει να πάρει το νέο εφάπαξ το 2014 με μείωση άνω του 20%. Αν όμως ληφθεί υπόψη η ημερομηνία παραίτησής του, τότε θα πάρει το εφάπαξ που πήραν όσοι πληρώθηκαν μέχρι τις 31/12/2013.
«Προτείνουμε να επιληφθείτε του εν λόγω θέματος», αναφέρει ο κ. Θεοχάρης στο σημείωμά του προς τον κ. Βρούτση, «και να μεριμνήσετε ώστε η υπό έκδοση απόφαση να λαμβάνει υπόψη ως χρόνο συνταξιοδότησης το χρόνο υποβολής της δεύτερης αίτησης παραίτησης και όχι το χρόνο έκδοσης της σχετικής απόφασης συνταξιοδότησης».
Να σημειωθεί, δε, ότι από την 1η/1/2014 τα Ταμεία Πρόνοιας σταμάτησαν να πληρώνουν εφάπαξ περιμένοντας τη νέα απόφαση του υπουργείου Εργασίας για το πώς και για ποιους υπαλλήλους θα ισχύσουν οι νέες μειώσεις και κυρίως τι θα γίνει με όσους έχουν αποχωρήσει μέχρι τις 31/12/2013.
Στην πράξη, λοιπόν, η αλλαγή που προωθείται από το υπουργείο Εργασίας θα έχει ως αποτέλεσμα οι υπάλληλοι που υπέβαλαν παραίτηση μέχρι τις 31/12/2013 να πάρουν το παλιό εφάπαξ ή τουλάχιστον να μην έχουν μεγάλες μειώσεις εξαιτίας του νέου τρόπου υπολογισμού του βοηθήματος από την 1η/1/2014.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το βασικό σενάριο και μόνον για τις αιτήσεις που είναι σε εκκρεμότητα προβλέπει μια ήπια μείωση του εφάπαξ έως 10%, με το σκεπτικό ότι αν δεν γίνει καθόλου μείωση, τότε ο χρόνος πληρωμής του θα ξεπεράσει και τα 5 χρόνια.
Το χειρότερο σενάριο, δε, θα ήταν να αντιμετωπιστούν όλοι όσοι έφυγαν μέχρι το 2013 ως δικαιούχοι του νέου εφάπαξ επειδή θα το εισπράξουν από το 2014 που ισχύει ο νέος τρόπος υπολογισμού. Σε αυτή την περίπτωση, οι μειώσεις θα έφταναν και το 35%.
Το ενδεχόμενο αυτό έχει αποκλειστεί και πλέον το υπουργείο Εργασίας αλλάζει τη σειρά των πληρωμών σε όλα τα εφάπαξ και, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, στην υπό έκδοση απόφαση που ετοιμάζει θα λαμβάνεται ως κριτήριο για το ποσό που δικαιούται κάθε υπάλληλος όχι η ημερομηνία που παίρνει σύνταξη, αλλά η ημερομηνία αποχώρησης από την υπηρεσία του.
Υπολογισμός με βάση τα δεδομένα 15ετίας
Το υπουργείο, μάλιστα, αποδέχτηκε να συμπεριλάβει στην υπό έκδοση νέα Υπουργική Απόφαση για τον υπολογισμό του εφάπαξ από το 2014 τα οικονομικά κριτήρια όχι μίας χρονιάς, αλλά περισσοτέρων ετών, ώστε το εφάπαξ που θα δίνουν τα Ταμεία να λαμβάνει υπόψη και τις μελλοντικές δαπάνες, με την εκτίμηση ότι θα βαίνουν μειούμενες λόγω του περιορισμού των νέων συνταξιοδοτήσεων από το Δημόσιο. Αρχικά, όπως αποκάλυψε πρώτος ο «Τύπος της Κυριακής», προσανατολιζόταν να λαμβάνει υπόψη στοιχεία μιας 10ετίας, ενώ τελευταία ο κ. Βρούτσης φέρεται να προκρίνει ακόμη πιο ευνοϊκή ρύθμιση για τον υπολογισμό του εφάπαξ μεταφέροντας στο νέο μαθηματικό τύπο οικονομικά τα δεδομένα μίας 15ετίας!
Με τον τρόπο αυτό λύνεται και το δεύτερο ζήτημα που έχει ανακύψει με τις 50.000 εκκρεμείς αιτήσεις, που δεν είναι άλλο από το ποσό που θα πάρουν οι εν λόγω δικαιούχοι, καθώς έτσι είτε δεν θα έχουν μειώσεις είτε θα είναι μικρές και πάντως δεν θα υπερβούν το 10%.
Το αρνητικό στοιχείο βέβαια είναι
ότι για να πληρωθούν οι 50.000 αιτήσεις, εκ των οποίων οι 35.000
είναι «στοκαρισμένες» στο Ταμείο Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων, θα χρειαστούν
άλλα 3 χρόνια, που σημαίνει ότι το ΤΠΔΥ θα πρέπει να δίνει μέχρι και το 2016 τα
παλιά εφάπαξ, αυτών δηλαδή που έφυγαν ως το 2013, ενώ όσοι αποχωρούν από το
2014 και μετά δεν πρόκειται να δουν εφάπαξ πριν από το 2017-2018! Και βέβαια τα
ποσά που θα πάρουν τότε είναι βέβαιο πως θα είναι σημαντικά μειωμένα σε σχέση
με τα σημερινά.
Μειώνει και το χρόνο αναμονής το «κούρεμα» στα ποσά
Από φέτος κανένα από τα Ταμεία Πρόνοιας που περιλαμβάνονται στο νόμο 4093/12 (άρθρο 1 υποπαράγραφος ΙΑ.5) δεν θα πρέπει να έχει ελλείμματα και θα πληρώνουν τόσα εφάπαξ όσα τους επιτρέπουν τα οικονομικά τους. Το Ταμείο Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων έχει ήδη μείωση εσόδων και απλά προσθέτει υποχρεώσεις, καθώς όσο αδειάζει το Δημόσιο από εργαζόμενους που σπεύδουν σε σύνταξη… για να προλάβουν να πάρουν εφάπαξ άλλο τόσο μειώνονται και τα έσοδα από τις εισφορές!
Σε κανονικές συνθήκες, το ΤΠΔΥ μπορούσε να πληρώνει ως και 8.000 εφάπαξ κάθε χρόνο, ενώ με τα σημερινά δεδομένα και προκειμένου να μη γίνουν μειώσεις ή τουλάχιστον να είναι πολύ μικρές οι μειώσεις για τους 50.000 δικαιούχους που είναι σε λίστα αναμονής, θα πρέπει να πληρώνει λιγότερα από 5.000 εφάπαξ κάθε χρόνο! Με το ρυθμό αυτό όμως ο χρόνος αναμονής θα φτάσει και τα 10 χρόνια. Από την άλλη, αν αποφασιστούν μειώσεις, τότε θα πληρώνονται περισσότερα εφάπαξ και ο χρόνος αναμονής θα μειωθεί σημαντικά.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, στη λίστα των 50.000 ασφαλισμένων που περιμένουν εφάπαξ περιλαμβάνονται:
- 28.000 δημόσιοι υπάλληλοι (κεντρικές υπηρεσίες, δήμοι και δημόσιοι οργανισμοί) που αποχώρησαν από το 2012.
- 5.000 στρατιωτικοί.
- 7.000 ασφαλισμένοι του Ταμείου Πρόνοιας Ιδιωτικού Τομέα.
- 6.000 υπάλληλοι που συνταξιοδοτήθηκαν από τις ΔΕΚΟ (κανονικά ή με εθελουσία έξοδο ως το τέλος του 2013).
Ο νέος τρόπος με τη σειρά που θα
πληρώνεται πλέον το εφάπαξ θα ισχύσει για όλους τους φορείς πρόνοιας, με στόχο
να περιοριστούν οι μειώσεις στα εφάπαξ όσων έχουν ήδη αποχωρήσει ως τα τέλη του
2013.
Οσοι αποχωρούν όμως από το 2014 θα πάρουν το βοήθημα αφού προηγηθεί η αποπληρωμή των παλιών αιτήσεων. Πρώτα, δηλαδή, θα πληρωθούν οι 50.000 αιτήσεις και μετά θα πάρουν σειρά όσοι αποχωρούν από το 2014. Στην πράξη, οι εξερχόμενοι σε σύνταξη από φέτος θα αρχίσουν να πληρώνονται μετά το 2017-2018 και εφόσον μέχρι τότε υπάρχουν και τα επαρκή διαθέσιμα στα Ταμεία Πρόνοιας.
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ
1.Υπάλληλος με 35ετία κατηγορίας ΠΕ, που αποχώρησε από το Δημόσιο τον Ιανουάριο του 2010 και η συνταξιοδοτική του πράξη πήγε στο ΤΠΔΥ τον Μάιο του 2010, πήρε εφάπαξ με την πρώτη μείωση κατά 15%, ήτοι 53.785 ευρώ (σ.σ.: 9.491 ευρώ λιγότερα από το εφάπαξ του 2009).
2.Υπάλληλος με 35ετία, που αποχώρησε τον Μάιο του 2010 και η σύνταξη βγήκε τον Οκτώβριο του 2010, πήρε το εφάπαξ με νέα μείωση κατά 22,67% (στις 41.590 ευρώ). Αν το εφάπαξ υπολογιζόταν με βάση την ημερομηνία παραίτησης, θα έπαιρνε 53.785 ευρώ.
3.Υπάλληλος που αποχώρησε τον Οκτώβριο του 2011 και πήρε σύνταξη τον Μάρτιο του 2012 πληρώθηκε 39.000 ευρώ. Ενώ υπάλληλος που έφυγε τον Μάιο του 2013 και δεν πήρε ακόμη σύνταξη κινδυνεύει να πάρει το νέο εφάπαξ του 2014 με ακόμη μεγαλύτερη μείωση.
Οσοι αποχωρούν όμως από το 2014 θα πάρουν το βοήθημα αφού προηγηθεί η αποπληρωμή των παλιών αιτήσεων. Πρώτα, δηλαδή, θα πληρωθούν οι 50.000 αιτήσεις και μετά θα πάρουν σειρά όσοι αποχωρούν από το 2014. Στην πράξη, οι εξερχόμενοι σε σύνταξη από φέτος θα αρχίσουν να πληρώνονται μετά το 2017-2018 και εφόσον μέχρι τότε υπάρχουν και τα επαρκή διαθέσιμα στα Ταμεία Πρόνοιας.
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ
1.Υπάλληλος με 35ετία κατηγορίας ΠΕ, που αποχώρησε από το Δημόσιο τον Ιανουάριο του 2010 και η συνταξιοδοτική του πράξη πήγε στο ΤΠΔΥ τον Μάιο του 2010, πήρε εφάπαξ με την πρώτη μείωση κατά 15%, ήτοι 53.785 ευρώ (σ.σ.: 9.491 ευρώ λιγότερα από το εφάπαξ του 2009).
2.Υπάλληλος με 35ετία, που αποχώρησε τον Μάιο του 2010 και η σύνταξη βγήκε τον Οκτώβριο του 2010, πήρε το εφάπαξ με νέα μείωση κατά 22,67% (στις 41.590 ευρώ). Αν το εφάπαξ υπολογιζόταν με βάση την ημερομηνία παραίτησης, θα έπαιρνε 53.785 ευρώ.
3.Υπάλληλος που αποχώρησε τον Οκτώβριο του 2011 και πήρε σύνταξη τον Μάρτιο του 2012 πληρώθηκε 39.000 ευρώ. Ενώ υπάλληλος που έφυγε τον Μάιο του 2013 και δεν πήρε ακόμη σύνταξη κινδυνεύει να πάρει το νέο εφάπαξ του 2014 με ακόμη μεγαλύτερη μείωση.
ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΤΙΚΟΣ
Πηγή: e-typos.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου