Πέμπτη 26 Δεκεμβρίου 2013

Τους έπεσαν βαριά τα «ψίχουλα»

Αντιδράσεις από τους εφοπλιστές για την κίνηση της κυβέρνησης να μετατρέψει την εθελοντική φορολογική συνεισφορά τους σε υποχρεωτική με νόμο. Στο Μαξίμου χθες ο Βαρβιτσιώτης
  
Θοδωρής Δρίτσας: «Ο φόρος με τον οποίο επιβαρύνονταν μέχρι τώρα οι εφοπλιστές ήταν μικρότερος από τα παράβολα των μεταναστών και από τον φόρο των ναυτικών»

Η απόφαση της κυβέρνησης, που ελήφθη κάτω από ισχυρή κοινωνική πίεση αλλά και τις παρεμβάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, να μετατρέψει την εθελοντική φορολογική συνεισφορά των Ελλήνων εφοπλιστών σε υποχρεωτική για τα επόμενα τρία χρόνια με νομοθετική ρύθμιση, βρίσκεται στο επίκεντρο των συζητήσεων τόσο στους κύκλους της ναυτιλίας όσο και της αντιπολίτευσης και των ναυτεργατικών σωματείων. Τα άρθρα 14 και 15 που συμπεριελήφθησαν στο νομοσχέδιο για τη φορολογία των ακινήτων, το οποίο ψηφίστηκε το Σάββατο στη Βουλή, καθιστούν υποχρεωτική για ολους τους εφοπλιστές τη συμφωνία που είχαν υπογράψει με την κυβέρνηση το καλοκαίρι για εθελοντική φορολογική συνεισφορά για τα έτη 2014, 2015 και 2016. Η ετήσια «παροχή», όπως ονομάζεται, θα υπολογίζεται με βάση τα πλοία τα οποία εκμεταλλεύεται, κατά κυριότητα ή μη, η κάθε πλοιοκτήτρια εταιρεία ή διαχειρίζεται η κάθε διαχειρίστρια εταιρεία.

90-100 εκατ. ευρώ ετησίως

Η κυβέρνηση με τη νέα αυτή ρύθμιση υπολογίζει να εισπράξει από 90 ώς 100 εκατ. ευρώ ετησίως, ενώ στην ίδια τριετία υποστηρίζει ότι τα έσοδα από τους φόρους των πλοίων συνολικά πρόκειται να ανέλθουν στο ποσό των 500 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι εκπρόσωποι της ελληνικής εφοπλιστικής κοινότητας εμφανίζονται αιφνιδιασμένοι και δυσαρεστημένοι, όχι γιατί δεν ίσχυσε η συμφωνία που είχαν κάνει το καλοκαίρι με την κυβέρνηση (ο φόρος που θα πλήρωναν θα ήταν περίπου 140 εκατ. ευρώ τα τρία χρόνια -είχαν υπογράψει μάλιστα και σχετικό μνημόνιο με τον πρωθυπουργό), αλλά γιατί εκτιμούν ότι με τη νέα αυτή ρύθμιση υπονομεύεται το σταθερό φορολογικό πλαίσιο της ναυτιλίας που ίσχυε τα τελευταία 40 χρόνια.

Βενιάμης: «αντισυνταγματικό»

Ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θόδωρος Βενιάμης, σε δηλώσεις του σε ΜΜΕ υποστήριξε ότι με τη συγκεκριμένη πρωτοβουλία αίρεται το προστατευόμενο απο το Σύνταγμα φορολογικό καθεστώς της ναυτιλίας, κάτι που το είχε επισημάνει πριν από την ψήφιση του νομοσχεδίου στον υπουργό Οικονομικών. Το κλίμα που επικρατεί φαίνεται πεντακάθαρα από κάποια δημοσιεύματα των τελευταίων ημερών, στα οποία αναφέρεται ότι μετά την τελευταία κίνηση της κυβέρνησης ξένες εταιρείες που διαχειρίζονταν πλοία και είχαν την έδρα τους στην Ελλάδα σκέφτονται σοβαρά το ενδεχόμενο να αποχωρήσουν.

Χθες το πρωί βρέθηκε στο μέγαρο Μαξίμου ο υπουργός Ναυτιλίας Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης και σύμφωνα με πληροφορίες το βασικό θέμα συζήτησης με τον πρωθυπουργό ήταν η δυσαρέσκεια των εφοπλιστών για την υποχρεωτική φορολογία. Αγνωστο παραμένει τι θα κάνει ο Αντώνης Σαμαράς, αν και μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου θα είναι δύσκολο να προχωρήσει σε «διορθωτική» κίνηση.

Με το θέμα που έχει προκύψει ασχολήθηκε και η αξιωματική αντιπολίτευση. Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Θοδωρής Δρίτσας, μιλώντας το Σάββατο στη Βουλή υπογράμμισε οτι η εθελοντική -δεν ισχύει για καμιά άλλη κοινωνική κατηγορία του ελληνικού λαού- φορολογική πρόσθετη επιβάρυνση των εφοπλιστών και των ναυτιλιακών επιχειρήσεων έγινε υποχρεωτική, γιατί δεν μπορούσε διαφορετικά να πάρει νόμιμη υπόσταση. Ο βουλευτής αναρωτήθηκε στη συνέχεια τι σόι διεύρυνση της φορολογικής βάσης είναι αυτή. «Στην καλύτερη περίπτωση», όπως είπε, «προστίθεται ένα ποσό 90 με 100 εκατομμύρια στα προηγούμενα 40 με 50 που εισπράττονταν. Αυτός ο φόρος με τον οποίο επιβαρύνονταν οι εφοπλιστές ήταν μικρότερος απο τα παράβολα των μεταναστών και τον φόρο των ναυτικών», πρόσθεσε ο Θ. Δρίτσας, χαρακτηρίζοντας την υπόθεση «σκάνδαλο».

Επισήμανε ακόμα πως τα τελευταία χρόνια η ελληνική σημαία αλλά και το ναυτιλιακό συνάλλαγμα μειώνονται και διερωτήθηκε: «Ποια ακριβώς η κοινωνική ωφελιμότητα, η ανταποδοτικότητα αυτών των απαλλαγών; Πώς αξιοποίησε ο εφοπλιστικός κόσμος της Ελλάδας τα κίνητρα και τα προνόμια που η ελληνική πολιτεία πλουσιοπάροχα του έχει δώσει; Δεν είναι πρόκληση να το ισχυρίζεται κανείς, όταν την ίδια στιγμή, σε συνθήκες ισχυρού ανταγωνισμού βέβαια, οι Ελληνες πλοιοκτήτες παραγγέλνουν συνεχώς νέα πλοία στα ναυπηγεία, όχι στα ελληνικά στα οποία δεν κάνουν καν επισκευές, αλλά σε αυτά της Κίνας, της Κορέας, της Ιαπωνίας, γενικώς της Ασίας. Ποια είναι η προστιθέμενη αξία και η κοινωνική ωφελιμότητα για την ελληνική κοινωνία;».

Τα πλοία… φεύγουν

Και ενώ συμβαίνουν όλα αυτά, οι Ελληνες εφοπλιστές εξακολουθούν να παίρνουν τα πλοία τους απο το ελληνικό νηολόγιο με αποτέλεσμα η δύναμη του ελληνικού εμπορικού στόλου σε πλοία των 100 κόρων και άνω να κινείται στα επίπεδα της δεκαετίας του 1990. Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, τον Οκτώβριο του 2013 ο αριθμός των πλοίων με ελληνική σημαία ήταν μόλις 1.907. Και όλα αυτά παρά τις δεσμεύσεις τόσο του προέδρου της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών όσο και των εκάστοτε υπουργών Ναυτιλίας, ότι η επανίδρυση του υπουργείου Ναυτιλίας θα αποτελούσε έναυσμα για την επιστροφή των πλοίων των Ελλήνων εφοπλιστών στο ελληνικό νηολόγιο. Συγκεκριμένα ο αριθμός των πλοίων από 2.026, που ήταν τον Οκτώβριο του 2011, κατέβηκε στα 1.958 το 2012 και στα 1.907 (508 φορτηγά, 531 δεξαμενόπλοια, 630 επιβατηγά και 238 άλλες κατηγορίες) το 2013, με τις μεγαλύτερες απώλειες να καταγράφονται στα επιβατηγά, καθώς 26 αποχώρησαν από το ελληνικό νηολόγιο.

Της Χριστίνας Παπασταθοπούλου
Πηγή: efsyn.gr 

Δεν υπάρχουν σχόλια: