Η μαγική εικόνα με το προπαγανδιζόμενο πλεόνασμα των 3 δισ. του Κρατικού Προϋπολογισμού αίφνης μαύρισε με μία τρύπα 3,25 δισ.!
Με αφορμή το θόρυβο που ξεσήκωσαν οι μεγάλες διαφορές αποτίμησης του
πρωτογενούς αποτελέσματος του Κρατικού Προϋπολογισμού μεταξύ του Γενικού
Λογιστηρίου του Κράτους και της Τραπέζης της Ελλάδος (ΤτΕ), η Τράπεζα
της Ελλάδος προέβη στις ακόλουθες διευκρινίσεις:
1 Στο ταμειακό αποτέλεσμα της ΤτΕ παγίως
καταγράφονται μόνον οι συναλλαγές που αφορούν τις ταμειακές κινήσεις του
κράτους μέσω των λογαριασμών του στην ΤτΕ στη χρονική περίοδο αναφοράς.
Κατ' αυτόν τον τρόπο, περιλαμβάνονται και οι δαπάνες για την αποπληρωμή
παλαιών ληξιπρόθεσμων οφειλών ύψους 4.632 εκατ. ευρώ, οι οποίες... δεν
επηρεάζουν βεβαίως το αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης (ΓΚ) σε
εθνικολογιστική βάση, διότι όπως είναι γνωστό οι οφειλές αυτές έχουν ήδη
υπολογιστεί στο αποτέλεσμα των ετών που δημιουργήθηκαν.
2 Παράλληλα, στο ταμειακό αποτέλεσμα που
δημοσιεύει η ΤτΕ δεν περιλαμβάνονται έσοδα ύψους 1,5 δισ. ευρώ από
μεταφορά αποδόσεων ελληνικών ομολόγων από τις κεντρικές τράπεζες του
Ευρωσυστήματος.
3 Το Δελτίο Εκτέλεσης Κρατικού Προϋπολογισμού
του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους περιλαμβάνει την πληρωμή και
είσπραξη των προαναφερθέντων ποσών στο τροποποιημένο πρωτογενές
αποτέλεσμα του κρατικού προϋπολογισμού.
4 Συνεπώς, εάν γίνει η σχετική αναγωγή, δηλαδή
από τις δαπάνες του Δελτίου Τύπου της ΤτΕ αφαιρεθεί η πληρωμή των
ληξιπρόθεσμων οφειλών και στα έσοδα του Δελτίου Τύπου της ΤτΕ προστεθεί
το ποσό από τη μεταφορά αποδόσεων ελληνικών ομολόγων, τότε το πρωτογενές
αποτέλεσμα που παρουσιάζεται στο Δελτίο Τύπου της Τραπέζης της Ελλάδος
ταυτίζεται με εκείνο του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (2.922 εκατ.
ευρώ).
Με τις διευκρινίσεις της αυτές η ΤτΕ μάς εξηγεί ότι εκείνη
καταρτίζει το ταμειακό αποτέλεσμα του Κρατικού Προϋπολογισμού (ΚΠ) και
πως αυτό δεν είναι άσχετο, αλλά συνδέεται με κάποιες προσθαφαιρέσεις με
το πρωτογενές αποτέλεσμα που δίνει το υπουργείο Οικονομικών.
Αυτό όμως που καθόλου δεν εξηγείται έτσι είναι το γιατί το
υπουργείο Οικονομικών καταρτίζει το πρωτογενές αποτέλεσμα με τον τρόπο
που το κάνει της «διπλής ανάγνωσης», δηλαδή της ωραιοποιημένης και
πλασματικής από τη μία πλευρά (πάνω από τη γραμμή), και της
τροποποιημένης και πλησιέστερα προς την πραγματικότητα από την άλλη
(κάτω από τη γραμμή, υπό μορφή υποσημειώσεων).
«Πληροφοριακό στοιχείο»
Συγκεκριμένα, το τροποποιημένο πρωτογενές αποτέλεσμα του ΚΠ για
το α' 8μηνο 2013 που το υπουργείο Οικονομικών εμφανίζει κάτω από τη
γραμμή ως απλό «πληροφοριακό στοιχείο», περιλαμβάνει ως πρόσθετη δαπάνη
και έλλειμμα δύο κονδύλια που δεν εμφανίζει η πάνω από τη γραμμή επίσημη
ωραιοποιημένη εικόνα του ΚΠ: τις επιστροφές φόρων παρελθόντων ετών
ύψους 0,6 δισ. και την τακτοποίηση υποχρεώσεων παρελθόντων ετών φορέων
Γενικής Κυβέρνησης ύψους 4 δισ. ευρώ.
Με το συνυπολογισμό των δύο αυτών κονδυλίων το μεν έλλειμμα του
ΚΠ αυξάνεται από το επίσημο -2,4 δισ. στο τροποποιημένο -7,1 δισ., το δε
πρωτογενές αποτέλεσμα του ΚΠ από πλεόνασμα 2,9 δισ. μετατρέπεται σε
έλλειμμα 1,75 δισ. Η μέρα με τη νύχτα δηλαδή.
Η δε δικαιολογία του υπουργείου Οικονομικών είναι πως αφού η
πλειονότητα των πληρωμών αυτών πάνε σε φορείς της Γενικής Κυβέρνησης (το
δημοσιονομικό αποτέλεσμα της οποίας μόνον ενδιαφέρει την τρόικα και
τους στόχους του προγράμματος, γιατί αντικατοπτρίζει το σύνολο της
οικονομίας) εγγράφονται εκεί ως έσοδα κι έτσι αντισταθμίζονται, άρα δεν
χρειάζεται να εμφανίζονται σαν κανονικές δαπάνες του ΚΠ. Επειδή, δηλαδή,
δεν ενδιαφέρουν το πρόγραμμα και σε επίπεδο ΓΚ εξισορροπούνται με
αντίστοιχα έσοδα, το υπουργείο αποφασίζει να μην τις εμφανίσει ούτε σαν
κανονικές δαπάνες του ΚΠ (παρά μόνον σαν «πληροφορία»). Μόνο που τα
αποτελέσματα 8μήνου που εμφάνισε το υπουργείο ήταν του ΚΠ και όχι της
ΓΚ, συνεπώς όφειλε να αποδώσει το σύνολο της εικόνας του συγκεκριμένου
πεδίου αναφοράς και όχι μέρος αυτής.
Ομως και πάλι το εμφανιζόμενο ως «πληροφορία» τροποποιημένο
έλλειμμα δεν είναι το πραγματικό. Γιατί π.χ. η Τράπεζα της Ελλάδος δεν
περιλαμβάνει στα ταμειακά έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού τις
επιστροφές κερδών 1,5 δισ. των ξένων κεντρικών τραπεζών που το υπουργείο
Οικονομικών περιλαμβάνει με την υποσημείωση πως δεν είχαν προβλεφθεί
στον ΚΠ 2013 όταν καταρτιζόταν; Μήπως γιατί τα κέρδη αυτά προορίζονται
για την απ' ευθείας μείωση του δημοσίου χρέους και γι' αυτό δεν πρέπει
να λογίζονται πουθενά σαν έσοδα ταμειακά ή μη, κάτι που ούτε η ΤτΕ
αναφέρει;
Αν έτσι είναι, τότε τα έσοδα αυτά κακώς, κάκιστα, λογίζονται ως
κανονικά έσοδα του ΚΠ και η αφαίρεσή τους διευρύνει τόσο το δημόσιο όσο
και το πρωτογενές έλλειμμα, που γίνονται 9,6 δισ. και 3,25 δισ.
αντίστοιχα!
Μαγική εικόνα
Η μαγική εικόνα με το προπαγανδιζόμενο πλεόνασμα των 3 δισ. του ΚΠ αίφνης μαύρισε με μία τρύπα 3,25 δισ.!
Το δε ερώτημα που καλείται να απαντήσει το υπουργείο Οικονομικών
είναι: πώς στην μεν περίπτωση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων κάνει τα
στραβά μάτια και δεν τις προσθέτει στις δαπάνες με κριτήριο ότι δεν
ενδιαφέρουν το στόχο του προγράμματος για το έλλειμμα της ΓΚ, ενώ στην
περίπτωση των επιστροφών κερδών ξένων κεντρικών τραπεζών από ελληνικά
ομόλογα, που πάλι δεν ενδιαφέρουν το στόχο του προγράμματος, τις
προσθέτει αντιθέτως στα έσοδα; Δεν πρόκειται για μία καταφανή προσφυγή
στην απαράδεκτη μέθοδο των δύο μέτρων και δύο σταθμών για λόγους
πολιτικής σκοπιμότητας;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου