Δεκαέξι χρόνια μετά την πρώτη σύμβαση για το Καλλίδρομο, το βουνό επιτέλους «τρύπησε» (Πηγή: EUROKINISSI) |
Αθήνα - Θεσσαλονίκη με το τρένο σε 3:15' μέχρι το 2016
Έντεκα υπουργοί, έξι διευθύνοντες σύμβουλοι, κάμποσες κύριες και
συμπληρωματικές συμβάσεις κατασκευής και 16 χρόνια εργασιών. Και το
«θαύμα» τελικώς εγένετο! Οι σήραγγες του Καλλιδρόμου, το δυσκολότερο
τεχνικό έργο της σύγχρονης Ελλάδας, «τρύπησαν» μετά από ένα
κατασκευαστικό θρίλερ ετών, που ολοκληρώθηκε χάρη στον κόπο, το πείσμα
και την επιμονή των ελλήνων μηχανικών.
Το «τρύπημα» της αριστερής σήραγγας, που πραγματοποιήθηκε την
Τετάρτη 22 Μαΐου, έφερε χαμόγελα ικανοποίησης και θερμούς εναγκαλισμούς
μεταξύ των στελεχών της κοινοπραξίας ΑΚΤΩΡ- ΤΕΡΝΑ - J&P ΑΒΑΞ και των
μηχανικών της ΕΡΓΟΣΕ, που είδαν το «παρθενικό» έργο της δημόσιας
εταιρίας επιτέλους να ολοκληρώνεται. Οι εργαζόμενοι της βόρειας και της
νότιας πλευράς του βουνού έδωσαν τα χέρια σε ένα πανηγυρικό κλίμα, αφού
κατάφεραν με την σκληρή δουλειά τους να τιθασεύουν την άγρια φύση του
βουνού της Στερεάς Ελλάδας.
Ήταν νωρίς το μεσημέρι, όταν τα συνεργεία της J&P ΑΒΑΞ συνάντησαν στο μέσον του αριστερού τούνελ, 4,5 χιλιόμετρα μέσα στο βουνό και σε ύψος 550 μέτρων, τους μηχανικούς της ΤΕΡΝΑ, οι οποίοι έριξαν και το εναπομείναν εμπόδιο που χώριζε τις δύο πλευρές της σήραγγας, παραδίδοντας ένα δύσκολο έργο, μήκους 9,2 χλμ ανά σήραγγα.
Άλλωστε, είχε προηγηθεί το «ξετρύπημα» της δεξιάς σήραγγας τις
προηγούμενες ημέρες, δίνοντας τέλος σε μία περιπέτεια 16 έτών.
Αναπόφευκτα, ήρθαν στιγμές συγκίνησης και ρίγους για τους ανθρώπους που
πάλευαν μέσα στις λάσπες του βουνού επί χρόνια. Ανακουφισμένοι,
ευχαριστημένοι και δικαιωμένοι αγκαλιάζονταν.
Νέα πρωτιά
Έτσι, η Ελλάδα μπορεί να υπερηφανεύεται για μία νέα πρωτιά, αφού
κατασκεύασε τα μεγαλύτερα συγκοινωνιακά τούνελ των Βαλκανίων, η
δημιουργία των οποίων αποτελεί ένα πραγματικό έπος για τον τεχνικό κόσμο
της χώρας. Και αυτό διότι, οι γεωλογικές συνθήκες κατέστησαν την
κατασκευή των σηράγγων δυσκολότατη, το δε έργο μοναδικό στο είδος του
στον πλανήτη, αφού οι ιδιότητες του μαλακού πετρώματος, σερπεντίτης,
έκανε «εφιαλτική» τη ζωή των μηχανικών, λένε άνθρωποι που έζησαν το έργο
από κοντά. Ακριβώς για αυτόν τον λόγο, η φήμη των δυσκολιών του
Καλλιδρόμου το έχουν κάνει ένα ξακουστό case study σε πολυτεχνικές
σχολές και εξειδικευμένες εταιρίες ανά τον κόσμο.
Σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό Υποδομών και Ανάπτυξης, κ. Σταύρο Καλογιάννη, η συγκεκριμένη εργολαβία κόστισε 220 εκατ. ευρώ, ενώ το σύνλο του έργου περίπου 350 εκατομμύρια ευρώ, χωρίς ΦΠΑ. «Θα
ήθελα επίσης να πω συγχαρητήρια και στις τεχνικές εταιρίες, στις αμιγώς
ελληνικές εταιρείες που έφεραν σε πέρας ένα τόσο δύσκολο έργο, σ'
αυτούς τους εκπληκτικούς εργαζόμενους που είναι σήμερα εδώ. Και βεβαίως
στο επιστημονικό δυναμικό της χώρας, τους μελετητές, τους επιβλέποντες,
τους κατασκευαστές που υλοποίησαν σε τόσο δύσκολο γεωλογικό υπόβαθρο
αυτό το πολύ σημαντικό έργο» δήλωσε μετά την διάνοιξη της σήραγγας.
Παράλληλα, όπως ανέφερε ο γενικός γραμματέας Μεταφορών, κ. Νίκος Σταθόπουλος, «η
αποπεράτωση αυτής της σήραγγας είναι αυτή που θα επιτρέψει μέχρι το
2015 την ολοκλήρωση του άξονα Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη και θα επαναφέρει
κατά κάποιο τρόπο την Ελλάδα στον ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό χάρτη». «Το
συγκεκριμένο έργο έχει επίσης μεγάλη επίδραση στην προσπάθεια που
κάνουμε για την ιδιωτικοποίηση και την ανάπτυξη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Είναι
προφανές ότι με αυτό το έργο η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα μπορέσει να κερδίσει χρόνο
στο Αθήνα -Θεσσαλονίκη, να πάρει ακόμη μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά και
φυσικά να προχωρήσει η ηλεκτροκίνηση η οποία θα αποτελέσει μεγάλο
παράγοντα εξοικονόμησης για την εταιρία και βελτίωση των αποτελεσμάτων
της. Άρα είναι ένα έργο που συνεισφέρει πραγματικά στην ολοκλήρωση του
σιδηροδρομικού άξονα της χώρας», σχολίασε.
«Είμαστε πραγματικά ικανοποιημένοι σήμερα γιατί ολοκληρώνεται
ένα πολύ μεγάλο και πολύ δύσκολο έργο. Ένα έργο το οποίο μας ανοίγει το
δρόμο για να ολοκληρώσουμε σε σύντομο χρονικό διάστημα, από δω και πέρα,
τις σύγχρονες σιδηροδρομικές υποδομές που θα έχει η χώρα μας και κυρίως
το Πάτρα - Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Ειδομένη» τόνισε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ, κ. Κώστας Σπηλιόπουλος. «Θέλω
να ευχαριστήσω τους εργαζόμενους που μόχθησαν σε δύσκολες συνθήκες όπως
βλέπετε, τις εταιρίες οι οποίες έχουν πλέον πολύ μεγάλη τεχνογνωσία και
εκτελούν εξαιρετικά δύσκολα έργα σε ευρωπαϊκό και σε παγκόσμιο επίπεδο,
τους επιστήμονες που μελέτησαν και προγραμμάτισαν αυτό εδώ το έργο αλλά
και τους φορείς της περιοχής οι οποίοι συνεργάστηκαν άψογα και φέραμε
εις πέρας ένα εξαιρετικά δύσκολο έργο» πρόσθεσε.
Ταχύτητες έως και 250 χλμ ανά ώρα
Η διάνοιξη του Καλλιδρόμου και η αποπεράτωση της νέας γραμμής
Τιθορέας - Λιανοκλαδίου είναι το πρώτο βήμα, που θα κάνει το ταξίδι
μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης υπόθεση τριών ωρών και ενός τετάρτου της
ώρας. Άλλωστε, η σήραγγα μελετήθηκε για ταχύτητες έως και 250 χλμ ανά
ώρα. Το δεύτερο βήμα είναι η ολοκλήρωση των εργασιών στο όρος Όθρυς,
όπου κατασκευάζεται το υπόλοιπο τμήμα της νέας σιδηροδρομικής γραμμής
υψηλών ταχυτήτων, Λιανοκλάδι - Δομοκός. Ήδη, το 60% του φυσικού
αντικειμένου έχει εκτελεστεί.
Παράλληλα, η ΕΡΓΟΣΕ θα προχωρήσει την εργολαβία - σκούπα των
υπολειπόμενων εργασιών στην νέα σιδηροδρομική γραμμή Τιθορέας - Δομοκού,
προϋπολογισμού 415 εκατ. ευρώ, στην οποία μειοδότης έχει αναδειχθεί η
κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ - ΤΕΡΝΑ J&P ΑΒΑΞ, με έκπτωση 8,5%. Εκκρεμεί
έγκριση από το διοικητικό συμβούλιο της ΕΡΓΟΣΕ.
Το έργο περιλαμβάνει εργασίες ολοκλήρωσης της υποδομής και των
κτιριακών εγκαταστάσεων και κατασκευή της επιδομής, των
ηλεκτρομαγνητικών εγκαταστάσεων, της σηματοδότησης, των τηλεπικοινωνιών
και της ηλεκτροκίνησης της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής υψηλών
ταχυτήτων.
Με την ολοκλήρωσή της το τραίνο θα χρειάζεται 3,15' για να
ταξιδέψει από την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, αλλάζοντας τον χάρτη των
μεταφορών της Ελλάδας και, καθιστώντας, τις αεροπορικές συγκοινωνίες
μεταξύ των δύο πόλεων πολυτέλεια.
Η νέα χάραξή της γραμμής, η οποία σχεδιάστηκε για ταχύτητες 200 χλμ
ανά ώρα, ξεκινά από το Σιδηροδρομικό Σταθμό Τιθορέας κατευθύνεται
ανατολικά, διασχίζοντας το όρος Καλλίδρομο με δίδυμη σήραγγα μήκους 9,2
χλμ ανά κατεύθυνση, και ακολουθώντας πεδινή διαδρομή, μέσω της πεδιάδας
του Σπερχειού ποταμού καταλήγει στο Σιδηροδρομικό Σταθμό Λιανοκλαδίου.
Στη συνέχεια, διασχίζει το όρος Όθρυς με δίδυμη σήραγγα, μήκους 6,3 χλμ
ανά κατεύθυνση και ακολουθώντας πεδινή διαδρομή μέσω του οροπέδιου του
Δομοκού (αποξηραμένη λίμνη Ξυνιάδας ), κατέρχεται τον ορεινό όγκο του
Δομοκού καταλήγοντας στην Θεσσαλική πεδιάδα και στον Σιδηροδρομικό
Σταθμό Δομοκού.
Πρόκειται για διπλή γραμμή 106 χλμ με 4 σήραγγες μονής γραμμής,
συνολικού μήκους 30 χλμ, 12 σήραγγες διπλής γραμμής μήκους 4,4 χλμ, 18
Cut & Cover διπλής γραμμής συνολικού μήκους 2,3 χλμ, 6 Cut &
Cover μονής γραμμής συνολικού μήκους 1, 7 χλμ, 49 Σιδηροδρομικές Γέφυρες
μήκους 6 χλμ, 32 Ανισόπεδες Διαβάσεις μήκους 2, 7 χλμ και 2 νέους
Σιδηροδρομικούς Σταθμούς στο Μώλο και στον Άγιο Στέφανο, καθώς και 2
νέες στάσεις στις Αγγείες και στο Θαυμακο.
Έτσι, θα αντικατασταθεί η παλαιά μονή γραμμή του ορεινού όγκου του
Μπράλου, που κατασκεύασε μεταξύ 1904 - 1908 το «Συνδικάτο κατασκευής
σιδηροδρόμων εν Ανατολή limited» κατ' εφαρμογήν της σύμβασης παραχώρησης
«περί κατασκευής και εκμεταλλεύσεως Σιδηροδρόμου πλάτους 1,44 μ. από
Πειραιώς εις Δεμερλή και τα Οθωμανικά Σύνορα», στην οποία γράφτηκε ένα
μεγάλο κομμάτι της ιστορίας της σύγχρονης Ελλάδας.
Πηγή: tovima.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου